NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 augusti, 2014
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2014-03-22, 17:24
Det var väl det minsta jag kunde göra som en anständig människa, Leif!
Dina uppgifter har försäkrat mig om fyra generationer nya anor plus ett hundratal syskon, syskonbarn, ingifta m.m. som jag till dess bara hade som tänkbar släkt.
 
Mina första ca tio år använde jag också bara papper. Därefter köpte jag ett släktforskningsprogram, och det gjorde min forskning till något helt annat, en mycket rikare sysselsättning.
För ca tio år sedan medverkade jag som oregistrerad medlem, och jag kan nämna att många inlägg jag då gjorde inte gav någon som helst återkoppling. Likafullt är jag av den uppfattningen att vi gamla stötar måste hjälpa och stödja de nytillkomna. Detta anser jag vara en gyllene ledstjärna i min forskning då jag har suttit på landsarkivet här i Göteborg, precis som jag och - hoppas jag - alla andra med mig inser att även du tycker.  
Det finns en stor glädje i att kunna hjälpa en syster/broder i vardande. Själv fick jag snubbla mig fram med att läsa böckerna som sådana då jag började för 35 år sedan, men att se hur en oerfaren nybörjare börjar få större och större ögon för detta ofta mycket svårdechiffrerade detektivarbete vi sysslar med är en sann fröjd, och jag blir så glad om jag kan hjälpa någon på traven. Lika glad blir jag självfallet för att själv få hjälp av någon som besitter större kunskaper i sitt ämne än vad jag gör, och på Rötter finns dessa människor i tusenden.
 
Min största triumf som ”adoptivfar” för en nybörjare är då jag för fyra år sedan träffade på ett par från Nya Zeeland som kommit till Göteborg bara för att försöka finna sina svenska förfäder. De kunde inte läsa våra böcker, men det kunde jag. Nu är vi inte bara vänner för livet utan även ”bröder”, och jag har fått en ”syster” för första gången i mitt liv! Förra året var de åter här, men denna gång för att få träffa mig och att med mig som guide få vandra på de gator som deras förfäder gått på. Dessutom kunde jag bjuda in dem i en privatbostad som deras anfäder levat i på 1830-talet. Det var dem en erfarenhet vill jag lova!
 
Flaggan i topp för dig, Leif, och för alla de andra underbara personer du nämnde! En sådan vansinnigt tråkig värld vi skulle ha om alla bara satt och ruvade i sitt eget hörn.
Ljusnarsberg och Ramsberg är två av mina största socknar på farssidan, men jag har blod från alla landskap i Sverige plus Norge, Finland, Danmark, Skottland, England, Tyskland med alla dess småstater, Ukraina, Lettland, Pommern, Polen, Frankrike och Italien samt att jag har en mycket god del samiskt blod, så jag kan inte säga att jag kommer från ”det eller det” stället. Däremot är jag hyfsat välblandad.
 
Sakarias Olofsson Fase är min FF MM MM MM FF, så vi är sannolikt släkt på något sätt.
 
Med stor tacksamhet, Qlaz