NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2013
Skrivet av: Margareta Ericsson skrivet 2013-06-24, 20:01
Vem var häradsdomaren Erik Johansson Bergström? Det första jag hittar om honom är att han får ett oäkta barn 6/7 1713 (Ljusnarsberg C:2 1705-1714 bild 106). Två månader senare den 13/9 gifter han sig med änkan efter Hans Svensson Lund, Michel Hinderssons dotter, Elisabet (samma bok bild 119). Kom han någon annanstans ifrån eller finns det någon Erik Johansson som stämmer in?
 
Ännu en Bergström dyker upp i samband med Michels familj. I boken Järnkrämare i Stockholm 1651-1890 av Folke Wernstedt, skriver författaren om Olof (Andersson) Bergström f. 1693 i Nya Kopparberget. Tillnamnet Andersson har jag inte kunnat hitta och då Wernstedt låg 2 år fel på Elisabets son Johan Hansson Lund har jag sökt flera år runt det årtalet, men inte hittat någon lämplig. Jämför jag hans karriär som järnkrämare är han troligen yngre än Johan Lund, vilket skulle göra ett födelseår efter 1693. I bouppteckningen ser man att han har affärer ihop med Johan Lund och jag misstänker därför att han kan vara son till Johans styvfar Erik Bergström och skulle då i stället heta Olof Eriksson Bergström. Någon som kan hitta denne Olof?
 
Bildnummer är tagna från ArkivDigital.
 
Hälsningar Margareta