NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2012-06-25, 14:27
Hej Anne-Marie!
 
Jag har snuddat vid den här Oxe, men tyvärr inte lagt på minnet vilka källorna var då han inte är någon släkting. I alla fall tror jag inte att han har någon förbindelse med Anders Simonsson i Källtjärn, som är min ana. Och ja, den Anders som du hittat i landskapshandlingarna är den Anders Simonsson som senare skrivs där.
 
Jag tror i stället att Per Andersson Oxe är soldat och - om jag inte missminner mig - har en koppling till Söderbärke. För där finns en plats, Opsveden, som jag i någon källa - om det nu var en rulla eller rotering- och utskrivningslängd? - sett skrivas Oxsweten eller Oxwreten.  
 
Det kan tyda på att Opsveden från början kan ha skrivits Oxveden eller Oxvreten och att Per där har haft sin hemvist innan han flyttade till Källtjärn.
 
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig mer precisa besked än så här men hoppas att du ändå får en (annan) ingång att söka vidare. För jag har, som sagt, inte kunnat se någon anknytning mellan Anders Simonsson i Källtjärn och den här Per Andersson Oxe. Och det indikerar att Pers härstamning ska sökas på annat håll.
 
Mvh /Leif