NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2012
Skrivet av: Jan Sundqvist skrivet 2012-06-08, 13:14
Hej alla,
 
jag tar upp ett gammalt spår som jag efterlyst hjälp om för några år sedan. Så här var det:
 
Hej Ljusnarsbergsforskare!  
 
Jag har fastnat på en tråd gällande min anfader Lars Persson, född i Ljusnarsberg 1746 enligt Ludvika AI:1 p 188 Björnberget (GID 156.18.6300) Jag finner honom inte i Ljusnarsbergs födelsebok och har även problem att spåra honom bakåt i Ludvika (som bakåt borde vara Grangärde?)  
 
Finns det någon som kan hjälpa mig med denna gåta?
 
Jag fick ett svar:
 
Jan!  
Lars Persson med hustru och äldste sonen finns även i Grangärde AI:7a Björnhyttan s 365 1761-1771.  
Enligt uppgift i hfl vigdes de 1770-10-29.  
I Grangärde E:1 detta datum uppges att drängen Lars Persson ifrån Ljusnarsberg .... Enligt den texten bör han alltså bott i Ljusnarsberg fram till giftermålet.  
Eftersom utflyttningslängd för Ljusnarsberg saknas, åtminstone hos Genline, så finns ju möjligheten att hitta honom genom att gå den riktigt hårda vägen - gå igenom hfl som omfattar åren fram till 1770.  
 
Jag har nu äntligen gått den riktigt hårda vägen och lusläst AI:9a och b, men tji fick jag! Det är nogsamt noterat om någon flyttat, men inte min Lars.
 
Jag är tacksam för alla tips. Då jag inte känner geografin kanske jag skulle titta i närliggande församlingar? Vilka är de?
 
Mvh
 
Janne