NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2011
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2011-02-19, 16:41
Betr släktnamnet Werre
 
Som tidigare har diskuterats här på Anbytarforum förekom under 1600-talet släkten Werre på flera platser i Bergslagen. Jag har inte kunskaper nog att diskutera på vilket eller vilka sätt de olika personerna hänger ihop.  
 
Men jag har en del synpunkter på släktnamnet och den skogsfinska befolkningen i området. Vi har i den grupp för inventering av finska släktnamn, som jag deltog i, stannat vid att beteckna släkten för Värri. Detta är den korrekta formen idag enligt boken Uusi Suomalainen Nimikirja, författad av Pirjo Mikkonen och Sirkka Paikkala. Detta Värri har flera tidigare släktnamn som bakgrund. Författarna menar att följande namn har lett fram till dagens Värri: Wäre, Wäreinen, Värelä, Värre, Wärri med flera.
 
Ser man till förekomsten i Finland har författarna antecknat en hel del intressanta namn:
Hans Wärri el. Hans Werre 1559
Sipi Värri 1555
Henrik Werri 1525
Erkki Värri 1569
Nils Petersson Verre 1539
 
Väreinen 1500-1600-talet
Värre i Jyväskylä
Värräinen i Mynämäki
 
Tyvärr är boken skriven på finska, varför någon djupare information inte kan fås. Som synes är det alltså inte så enkelt att få grepp på ett finskt släktnamn. Peter skriver här att släkten verkar härstamma från västra Finland. Jyväskylä ligger ju i det inre av landet, nära kärnområdena för den skogsfinska migrationen utgående från Savolax. För övrigt är det nog era korrekt att kalla dem som flyttade från Savolax för skogsfinnar, snarare än svedjefinnar. Anledningen till dettta är att de inte bara försörjde sig på svedjande utan hade många ben att stå på! Ganska snart efter upptagandet av torpet kunde de i många falla ha en betydande boskapsstock. Jakt och fiske var viktigt samt med tiden åkerodlingen.
 
I det svenska källmaterialet har jag sett ett flertal personer med släktnamnet Werre. Det är personer som inte är finnar utan soldater, tjänstemän i kronan mm.  
 
Sammanfattningsvis vill jag mena att vi på grundval av nuvarande uppgifter inte säkert kan säga om släkten Värri var skogsfinnar, hantverkare, soldater eller annat. Vi ska komma ihåg att de finnar som vistades i våra finnmarker, i synnerhet sådana som befann sig i gränsbygd eller som här i bruksbygd, levde i interaktion med bruksbygdens människor och tog intryck av dem. Finnar arbetade exempelvis som vedhuggare, smeder och annat.  
 
Hälsar
Jan-Erik Björk