NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2011
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2011-02-18, 18:24
En intressant person som jag stött på i Ljusnarberg är – Erik Lukasson.  
 
Enl. Odelstierna Bergsjordebok är kan skriven vid Kloten. Och från början, i boskapslängden 1629, anges han vid ”Skålenga”. Skålängen - också kallat ”Skålån” eller ”Skålen” – låg vid Skomakarbo: ”....Belägne vid Skålån /:Så kallades Bjöckån här Nedre:/ dem han redan i 10 år innehaft: och utgjorde första grunden till denna lägenhet”. (nr 359 i EO jbk).
 
Gunnel Lundquist (Linköping) har skrivit en artikel om honom i Släktforskaren nr 73:1999. Och även jag hade ett litet inlägg om honom i numret före (som respons på ett brev Gunnel hade skrivit till mig). Jag kände mig nödsakad att göra detta inlägg för rättelse på en felaktig uppgift i min artikel ”Nytt ljus över släktrelationerna i Kitlingsberget och Ibbarbo, Norrbärke socken(W) och dess förgreningar till bl a Kloten, Ramsbergs socken(T). Jag nämner bara detta i fall någon vill ha närmare uppgifter om Erik Lukasson och hans familj. Under denna tråd finns det säkert också en hel del skrivet om Erik Lukasson.  
 
Kort kan jag bara nämna att Erik var gift med Gertrud Andersdotter som dog 1669, begravd 30/10. Erik dog 1640, bg 2/8. Han hade s.å. blivit ”torpare som i åhr hafwa tagit gruufdeel” ifrån att varit finsk nybyggare utan gruvdel.(rotering- och utskrivningslängd 1640, vol. 8). Erik och Gertrud får fem(5) – förmodligen sju(7) – barn: Mickel d. 1657, Anders d. 1661, Mats d. 1700, Markus d. före 1709 och Erik f. i sept. 1640 samt förmodligen Elsa och Brita.
 
Det som jag vill lyfta fram är istället den tvist som sker 1630, och som jag har refererat till i ett inlägg under Malingsbo 2011.01.12, . Där har befallningsmannen Kristoffer Geijer kommit ihop sig med Erik (Lukasson, inte Hindriksson som jag gjorde gällande) och satt handklovar på honom (”slog honom i järnen”) därför att han inte hade betalat utlagorna för torpet, som var skattlagt. (Enligt protokollet hade han bott där i sex år, dvs. nedsatt sig 1626 och i  landskapshandlingarna anges att skattläggning har skett 1627). Fyra(4) – minst – av bröderna Henriksson ansluter till Eriks försvar. Det går synnerligen hett till! Erik måste plikta för sina gärningar och hamnar i finkan.  
 
I en rulla från 1632 registreras sedan Erik Lukasson bland de som ”ähr tredkse och hålla sigh motwilligen aff wägen...”:
 
Ramsbergs S. - Erich Lukasson i Gloten skall Bergzfougden Lars Nilsson skaffa till städes eftter han icke togh löftte för honom, för ähn han släpte honom efter fängelset. (Källa: KrA, Rullor 1620-1723, Västmanland & Dalarna, 1632:4, s 40v; 1631-11-19: Munsterrulla uppå öv. Johan Lilliehööks reg., överstelöjtn. Honora Werdelets komp.).
 
                                                                        *   *   *
 
Nu har jag hittat några andra uppgifter som delvis ändrar historien kring Erik Lukasson. Av det som framkommit får man uppfattning att Erik Lukasson var först att bosätta sig på platsen. Men det kan ha varit fadern som slog sig ner vid Skålängen (senare Kloten). Detta framgår ingenstans i EO jbk eller i andra källor – utom i Ljusnarbergs kyrä och Västmanlands roterings- och utskrivningslängder 1633.  
 
I den senare källan står: Ramsbergs sochn, Eskill i Kiälkierna fördelskarll, holler till hoos Lukus wedh Skålen. Det visar att Eriks far faktiskt bor vid Skålen 1633 men det är sonen Erik som står för beskattningen. Lukas är sannolikt gammal. Det kan också vara så att Lukas har flyttat till sonen på ålderns höst. Jag har hittat en uppgift om en Lukas i Grythyttan. (Men nu hittar jag den inte! Vet att jag har sett en notis om Lukas i en rulla eller om det var en mantalslängd, i landskapshandlingarna? Och jag tog också kopia av källan. Frustrerande!).  
 
Oaktat detta, dör Lukas i Ljusnarberg. Det visar en post i kyrkoräkenskaperna 1638: ”27 Martii upbore iagh af Clemet Lucusson ifrå Domsiöön i Grÿthÿttan Socn 2dlr koper för hans faderz Lägestad och klockor – 2” [L I 1, 1635-41,s 45].
 
Nu har jag sökt ”Domsjön” i Grythyttan – utan resultat. Men då det finns ”Domvik” där kan man utgå ifrån att det också har funnits (finns?) en sjö som börjar på ”Dom”. Det är i alla fall ingen vild gissning.
 
Detta får mig att ställa frågorna: Har Henrik Nilsson och Lukas känt varandra från början? Har Henrik och Lukas följts åt från Grythyttan till Ljusnarberg för att leta boplatser? Det sägs att Kloten (eller ”Skålån”) är den äldsta kända finnbosättningen i Ljusnarstrakten. Och att detta då är anledningen till att de finska bröderna, varav några sannolikt både söner och svärsöner till Henrik Nilsson, så häftigt försvarar Erik inför befallningsmannen. De anser förmodligen att de från början är första på platsen – vilket de faktiskt också är - och har rätten på sin sida. Men Erik har uppenbarligen inte betalt någon skatt utan sålde torpet. Det är vid befallningsmannens indrivning av köpesumman (90 daler ”vitt” mynt) som handgemänget sker. (Som många andra skogsfinnar ville de antagligen i grunden försvara urminnes hävd när bruksrörelsen trängd sig på och statsmakterna tillskansade sig det som finnarna - i många fall med all rätt - ansåg som sitt).
 
En annan intressant  uppgift i sammanhanget är den domboksnotis – en av de allra första från Lindes bergslag – som finns i Lindes bergslags häradsrätt 7/2 1612. Där står: ”Peder finne vid Hörken säger att Anders vid Skålarne, (har) köpt ett torpställe utav honom vid Ljusnarn, och säger (att) han har lovat honom 30 dlr för rödning och hus. Och (den?) andre säger sig icke lovat honom något på hemm(anet) utan han har givit honom 7½ dl uti persedlar uppå spannmål. Per vill förskaffa sig köpvittne ifrån Finland.”
 
Det visar att Anders, sannolikt Henriksson, finns vid Skålen redan 1612. Man kan då ännu klarare förstå den ilska som befallningsman Kristoffer Geijers indrivning förorsakar. Och den Peder i Hörken lär också vara en Henriksson(?). Men att han ska skaffa köpvittne från Finland är förbryllande. Om han härstammar från Ljusnarn, och möjligen är Henriks son, varför måste han då vända sig till Finland för att hitta vittnen? Kanske betyder det att Henrik Nilsson är död och han måste vända sig till en faster eller farbror? Henrik Nilsson skrivs ju med patronymikon sista gången just 1612.  
 
Det är hur som helst intressant och väcker funderingar & frågor!