NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2009
Skrivet av: Samuel Simonsson skrivet 2009-07-29, 02:06
Tack Birgitta! Visst hade jag sett tidigare att Kerstin står som Olof Nilssons änka i db - men var för snabb andra gången.  
 
Ställdalen AI:1 sid 117:  
- namnen på högra sidan är intressanta och kända: bl.a. Daniel Pedersson Dunder dog 1688,son Daniel Danielsson född 1653, son Erik Danielsson vid Born död 1707 gift 1669 med hustru Anna Andersdotter. Det är namn och årtal som jag tidigare fått av Göran Fredriksson som har rik kännedom om Ljusnarsberg - Göran anger Erik Danielsson Dunder som bergsman i Ställdalen.
- men på högra sidan står också en Lars Larsson som gifte sig 1650 med Anna Danielsdotter. Enligt Göran Fredriksson gifte sig Anna Danielsdotter (dotter till Daniel Persson Dunder och syster till Erik Danielsson) den 8 6 1650 med skomakaren och bergsmannen Lars Larsson i Ställberg, som dog 1702.  
-på vänstra sidan läser jag Olof Nilssons dotter i Björkbro Karin
 
Björkbro AI:1 sid 129:
- här finns dottern Karin under Olof Nilsson
- litet irriterande är att jag tycker mig läsa Larsdotter från Ställdalen under Olofs hustru Kerstin, eller kan det stå Dunder? Att Erik Danielsson också kallade sig Dunder framgår av av sonen Johans fb 2/1 1677 (C:2 utan sida)
- Olof Nilsson och Kerstin fick sönerna Erik f 1704 (tydligen den äldsta av barnen i hfl) och Anders - namnskicket kan bestyrka Erik Danielsson och Anna Andersdotter som morföräldrar.
 
En passande Kerstin har jag inte hittat i fb C:2, som delvist är svår att tyda.
 
 
 
Mvh
Samuel