NULL Skriv ut sidan - Arkivera till och med 09 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Arkivera till och med 09 september, 2007
Skrivet av: Stig Hedlund skrivet 2007-08-13, 22:46
Hej igen Gunnel! Ang Lisas ort/gård i vigselboken så är mina teckentydarkunskaper så dåliga att jag ett tag trodde att det stod Skinnsberg; istället letade jag igenom födelseböckerna för Ramsberg, Ljusnarsberg och Skinnskatteberg för åren 1719-20. Den enda Elisabeth som möjligen skulle kunna vara vår /med en far som heter Pehr/ hittade jag i Tackbyn, Skinnskatteberg, och hon föddes 1720-04-26! (GID 2356.43.6700) Det visade sig dessutom att hennes far hette Pehr Andersson och var född 1691 i Ö Kloten i Ramsberg (enl hfl GID 2356.54.44300). I gränstrakterna mellan dessa tre socknar har jag sett andra exempel på att människor ofta flyttade över den administrativa gränsen...och kanske var man då inte så noga i skogarna med att korrekt ange födelseort eller datum. Nåväl, denna Elisabet och hennes fars ursprung är intressanta, men inte ett bevis dessvärre. Vi får väl fortsätta sökandet efter hennes anor! Jag ska se om det går att hitta någon bättre koppling till Ljusnarsberg och Båtharna, och hoppas att Du gör likaledes.
Hälsningar! Stig H