NULL Skriv ut sidan - Arkivera till och med 09 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Arkivera till och med 09 september, 2007
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-07-17, 19:30
Nytt ang. Lars Grelsson och Kristoffer Larsson:
 
Jag sökte i domboken för Nya Kopparberget 1672 [vol. 31] och fann några protokoll som rör Lars Grelsson i Norra Hörken och Kristoffer Larsson i Siksjön, Södra Hörken:
 
Det första rör uppbud av det testamente Kristoffer Larsson har upprättat:
 
Anders Biörsson ett testamente af sin swerfadher Christopher Larsson i Hörkien Daterat Liusnarsberg d: 7 Feb: 671 - 1 g. [19/2, s. 703] Andra uppbudet sker vid sommartinget s.å. [15/6, s. 713]. Det här visar att Kristoffer Larsson testamenterat torpet till mågen Anders Biörsson. Och utifrån mantalsuppgifterna, vet vi att hustrun är Karin Kristoffersdotter. Men nästa domboksnotis har ännu större relevans:
 
Blifwe nu om Södre Hörkien Anders Biörsson och hans swåger Johan Olofsson och Johan Olssons hustru Brita Christophersdotter förlikte. Att Anders behåller torpet effter sin swärfadhers Testamente d: 7 Feb: 671 och gifwer denne Johan och sin swägerska 40 dal. Koppm:t.
Lars Grelsson giorde sig målsman för hu. Brita. Böthe sine 3 d:r [1672 15/6 s. 714].
 
Vi får här veta att Johan Olsson är gift med ytterligare en dotter till Kristoffer Larsson: Brita Kristoffersdotter. Konfirmeras att Anders Biörsson är innehavare av torpet och löser ut den andre (mågen till Kristoffer Larsson) genom att betala honom 40 daler. Och sedan det intressanta: Lars Grelsson är målsman för Brita Kristoffersdotter. Jag tolkar det som att han är ombud för sin hustru Maria Kristofferdotter, vars uppgift är att styrka systern Brita Kristoffersdotters andel i dödsboet; att hon har lika stor rätt däri som den andra systern, Karin Kristoffersdotter. Böterna fövånar mig dock. Kan det möjligen bero på att Maria Kristofferdotter inte själv är närvarade vid förhandlingen?
 
Uppgiften anser jag ändå visar att Lars Grelsson verkligen är gift med en dotter till Kristoffer Larsson i Södra Hörken. (För jag kan inte tänka mig att det rör någon annan Lars Grelsson i Ljusnarsberg). Eller rättare: Siksjön. För i Erik Odelstiernas Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget opstäld År 1780 med ändringar och tillägningar för År 1781 står: Kallas af gammalt och ännu i Kronans Jordebok S. Hörcken eller Fäbobacken och är Kronan behållit med alla räntor. Christopher Larsson är aldra först härstädes nedsynt med Häradsrättens Stadsfästelse d. 21 Aug. 1649....
 
Håll till godo!
 
Leif G:son Nygård, Örebro