NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-05
Skrivet av: Göran Fredriksson skrivet 2007-05-17, 19:55
Hej Henrik!
 
Min forskning på Ljusnarsberg är 1600-talet och början av 1700-talet, men tyvärr så känner jag inte till så mycket om din ana hammarsmeden i Braxudden, Anders Didriksson f. 1700 i Ramsberg och hans hustru Margareta Svensdotter. Hans svärfar är torparen i Braxudden, Erik Johansson 1680-1758, gift 1/11 1706 i Ljusnarsberg med Kerstin Bengtsdotter från Axsjön, Ljusnarsberg. De får en dotter Elisabet, f. 11/9 1707 i Axsjön. Erik Johanssons fader dog 1709 och då flyttade familjen till Braxudden.
Hur det förhåller sig med Margareta Svensdotter vet jag inte, antingen är hon styvdotter till Erik Johansson eller så har Anders Didriksson tidigare varit gift med en dotter till Erik Johansson. Har du Margaretas födelseår?
Du uppger också en annan hustru till Erik Johansson, Brita Andersdotter. Han är tydligen omgift.
Det krävs lite mer forskning för att reda ut detta.
 
Du undrar också var jag får mina uppgifter ifrån. Det är en kombination av egen forskning och det som finns skrivet om Ljusnarsberg. Själv har jag forskat i snart 25 år på Ljusnarsberg och gått igenom allt material som finns. Förutom ministerialböckerna även mantalslängderna, kyrkoräkenskaperna och alla domböckerna från 1639 till och med 1740.
En annan värdefull källa är bergmästaren Eric Odelstiernas Bergsjordebok öfver Nya Kopparberget från 1780.  
 
Mvh/Göran Fredriksson