NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-22
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2004-07-11, 18:44
Jan-Erik,
 
Det kan vara lite svårt att veta i vilket län källorna finns att söka, och det gäller särskilt landskapshandlingarna.
 
På RA finns tryckta förteckningar som ingång till landskaphandlingarna. Vid besök där för något år sedan, kopierade jag av inledningen till Västmanlands handlingar (9 s.) som jag scannar in och mejlar över till dig. Den är till god hjälp.  
 
Där kan man också köpa det register till landskapshandlingarna (på CD) som kom för något år sedan, men det känner du kanske redan till? (Inbillar mig dock att den tryckta förteckningen är enklare att hantera, mer lättöverskådlig).
 
Sedan på filmrulle nr CD 2998 (Västerås Stadsbibliotek) finner du förteckning över alla volymer i Västmanlands landskapshandlingar 1539-1641 [Westmanlands Register]. Där ser du den länsindelning som då var rådande (Ulfunds län, Wäsby län, Salbergs län o s v). Västerbergslagen låg naturligtvis inom Kopparbergs län och kan sökas i Dalarnas landskapshandlingar (Dalasamlingen, Stadsbiblioteket i Falun), men i denna förteckning ser du även volymerna för den länsdelen. Rekommenderar studium av registret innan du startar.
 
Lycka till!
 
Hälsar / Leif