NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-01-07
Skrivet av: Anne-Marie Lloyd skrivet 2000-12-12, 22:26
Staffan och Göran!
Blev intresserad när jag fick se Södra Bergsgården passera. Margareta Eriksdotter, född 1741 i Södra bergsgården är mycket riktigt dotter till Erik Hansson. Men jag tror att hennes mor heter Cherstin(Stina)Andersdotter, som förmodligen är Erik Hanssons andra hustru. Denna Cherstin skall vara född 1713 i Linde enligt husförhörslängden (död 27/5 1799 enl Dödbok)och kan knappast vara mor till Cherstin och Carin Ersdöttrar födda 1732 resp 1729. Cherstin Ersdotter är för övrigt min ana.  
Erik Hansson och Cherstin Andersdotter får åtminstone 9 barn, varav endast två söner. De föds mellan 1738 och 1754 enligt husförhörslängden.  
 
Så nu till min frågor:
Vet du Göran något om denne Erik Hansson, kan inte hitta honom i Östra Löa eller i dopboken i Ramsberg.
Vidare har jag letat länge efter Anders Andersson, gift med Cherstin Ersdotter. Enligt husförshörslängd skall han komma från Vasselhyttan men hittar bara en Anders Andersson f 29/12 1734 i Lindesberg, föräldrar Anders Rääf och Stina Fantenberg troligen i Västra Löa? Kan detta vara Anders Anderssons föräldrar? Enligt husförhörslängden skall han vara född 17341130.    
 
Tacksam för alla ledtrådar!
 
Hälsningar
Anne-Marie