NULL Skriv ut sidan - Lindesbergs stadsförsamling (Lindesberg)

Anbytarforum

Titel: Lindesbergs stadsförsamling (Lindesberg)
Skrivet av: Mikael Nordblom skrivet 2012-12-15, 18:10
Kan någon Lindesbergsforskare hjälpa mig att lösa följande problem:
Maria Pedersdotter gifter sig 1698 med prosten Lars Siljeström i Leksand. Problemet: vem är föräldrar till denna Maria Pedersdotter?
 
I Västerås stifts herdaminnen står följande: ”Maria Pedersdotter eller Petré. död i Vika 1740, begr 17/8, dotter av brukspatron och inspektor vid bruken i Lindesberg Peder Welamsson och Maria Zachrisdotter Wreman, och änka efter fodermarsken Arvid Wulff.” På anbytarforum finns inlägg som starkt betvivlar att hon har kopplingar till den stora brukspatronsläkten Petre. Borgmästare Wilhelm Petre i Arboga skulle naturligtvis kunna ha en son Peder Wilhelmsson, men någon sådan har åtminstone inte jag funnit. Dessutom handlar det ju om Lindesberg och inte om Arboga.
 
 
Men: I del 2 av Thams ”Lindesberg och Nora” s 277 står följande om rådmannen Peder Velamsson som 1688 tänder eld på Lindesberg och samtidigt tar livet av sig: ”Peder Velamsson trädde tidigt i nära förbindelse med de förnämsta lindesbergsfamiljerna; bl a ingick han äktenskap med rådmannen Henrik Höjers dotter. Efter hennes frånfälle ... ingick [han] nytt äktenskap med en borgmästardotter från Arboga.”  
 
Tham nämner inte vem denna ”borgmästardotter från Arboga” är. Förmodligen rör det sig om Maria Zachrisdotter Wreman, men Marias far, Zacharias Olofsson, var aldrig borgmästare i Arboga, däremot hans son Peder Zachrisson Wreman. Att Peder Welamsson i Lindesberg skulle ha varit brukspatron eller inspektor vid bruken i Lindesberg, så som herdaminnena säger, känner jag heller inte till.
 
Och för att komplicera det ytterligare: Enligt mantalslängderna tycks det som om Peder Welamsson i Lindesberg vid sin död 1688 har varit gift med en viss Margeta Jönsdotter; detta står inte uttryckligen i längderna, men hon finns året efter på samma ”adress” som Peder Welamsson och tituleras änka.
 
Vem är alltså egentligen Maria Pedersdotters far, och för den delen också hennes mor, eftersom Tham inte nämner henne i sin Lindesbergshistoria.
 
Någon som har några andra ledtrådar?