NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2010
Skrivet av: Birgitta Lindborg skrivet 2010-03-20, 20:02
Irene!
Något direkt svar på din fråga har jag inte men tips på tillvägagångssätt, om du inte redan tittat på dessa möjligheter, för att förhoppningsvis hitta en lösning kan jag föreslå.
 
Anna tycks ju inte vara noterad i hfl förrän efter 1787 men måste anlänt före 4/1 1793 då det finns en notering i årskolumnen. Det f som finns noterat vid hennes namnrad skulle ju kunna betyda fosterbarn men jag har inte koll på betydelsen av noteringarna i Ervalla. Någon annan kanske vet.
Ervalla AI:5 Östansjö s 51 1786-1796
 
Både Anna Andersdotter och Jan Jansson är födda i Linde och har alltså anknytning dit.
Jag föreslår att du tittar på de Anna som föds i Linde 1783-1786 om där finns någon som har en Anna Andersdotter och/eller Jan Jansson/Johanson som dopvittne.  
 
Om det inte ger något kan man undersöka om Anna kan vara syskonbarn till Anna Andersdotter eller Jan Jansson/Johansson. Någon av föräldrarna bör ju då heta Jansson/Johansson/Andersson eller Jansdotter/Johansdotter/Andersdotter. Om du då får napp framgår det säkert av hfl för den aktuella familjen om den Anna flyttar till Ervalla.
 
Anna kan ju också finnas i Lindes utflyttningslängd.
 
Mvh Birgitta