NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2008
Skrivet av: Helena Werne skrivet 2008-01-01, 20:27
Hej igen Thomas!
 
Det verkar som om du nu får rikta in dig på att hitta och läsa de inblandade personernas födelsenotiser, där står ju oftast vilka båda föräldrarna är. Samt att du får försöka följa dem bakåt i tiden, det verkar som om Hedda var född eventuellt i Västergötland? (se dödsnotisen). Och de äldre barnen hon fick med Erland Hansson verkar ej vara födda i Lindesberg(Obs! osäkert!), ej så heller barnbarnet Carl Gustaf, jag kan i alla fall inte hitta honom i Lindesbergs födelseböcker. Så helt enkelt är det ju inte... Du hittar familjen även på GID 358.103.12300. Försök även hitta dem tidigare i AI:B4...
 
Anna Charlotta är dotter till Hedda och de båda Edla Charlotta är Anna Charlottas döttrar, den första dör 1827 eller -28.  
 
Erland Hanssons döttrar bör som jag har sagt innan hetat Erlandsdotter innan modern gifte sig med Lars Ek 1814 (GID 358.51.22300). Om du söker på patronymikon kan du få mer information om efternamnsbruket på den tiden.  
 
Ang GID 358.104.24800 och Lovisa Ek kan jag nog inte hjälpa dig så mycket, som jag ser det kan det lika gärna stå född Wern, som Wedv. (för Wedewåg, som Werml. för Värmland. Du får försöka hitta hans födelsenotis, men det verkar i alla fall som om Lovisa Ek och Nils Hällström gifte sig 1827, så det borde vara han som är pappan.
 
Jo, det finns mycket att nysta i här som du redan märkt, det gäller nog bara att ta det lugnt och systematiskt en sak i taget så får du nog klarhet till slut!
 
Lycka till!
 
MVH
Helena