NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-17
Skrivet av: Mats Sjödén skrivet 2006-03-06, 16:44
Hej
Jacob Gregorsson f 17530624 o g m Stina Jacobsdotter finns i mina anor. Enligt vad jag kommit fram till är hans far Gregor Gregorsson f 1713 d 1773 g m Anna Ersdotter f 1716. Sen blir jag osäker. Jag har tolkat det så att Gregor Gregorssons far också hette Gregor Gregorsson och är född 1684 och död 1717 i Wedewåg. Han är gift med Karin Pärsdotter. Giftemålet har jag inte kunnat hitta. Möjligen var det inte i Linde.?
Men vem var sedan denne Gregor Gregorssons far? Var det Gregor Hansson f 1637 och d 1733 (som också på något ställe tycks heta Hansson Gropp) g m Brita Jansdotter. Kan någon bekräfta om det här stämmer och kanske även komplettera ytterligare. Dödsåren för Gregor d 1773 och Gregor d 1733 har jag inte kunat bekräfta då db för de åren saknas i Genline.
En annan fundering: Var kommer Gropp in i det här sammanhanget, om det gör det?
Den födelsenotis som jag bygger födelsen av Gregor f 16841212 på är svårläst. Det är den enda Gregor den här tiden, men vad det står mellan Gregorius: Gregori ??? i Wedewåg kan jag inte se. Jag har inte lyckats få in bilden här. Kanske har jag fel format på den. Möjligen står det R---smed  
Finns det någon som kan skingra dimmorna?
H-r
Mats Sjödén