NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-06
Skrivet av: Mats Sjödén skrivet 2006-02-02, 09:48
Själv är bästa dräng - eller?
Jag hade en fråga ute här den 22 jan som tydligen inte väckt några slumrande kunskaper.  
Därför svarar jag nu själv på den.  
Bristfälliga och ibland helt felaktiga uppgifter i böckerna tycks ha ställt till det. Efter att ha lusläst hfl mm. framifrån och bakifrån har jag kommit fram till följande:
Jan (Johan) Jakobsson föddes 20 maj 1778 i Guldsmedshyttan, Linde. Föräldrarna var Jacob Gregorsson f 1754 i Guldsmedshyttan och Stina Jacobsdotter f 1745 i Ljusnarsberg. Familjen flyttar till Mårdshytttan 1785. 1802 flyttar Jan (Johan) till Järboås.
 
Jan?s hustru Anna Olsdotter står som född 1781 i hfl från 1816 och framåt. I hfl 1806-1815 har jag däremot  tolkat det som 1790, men vid närmare betraktande kan det vara en dålig 8, dvs 1780. Hon står som född i Öskebohyttan.
Den 9 jan 1780 föds en Anna och där anges föräldrarna till Olof Andersson och Anna Fransdotter från Öskebohyttan. I hfl står det emellertid att fadern heter Olof Hansson vilket även står på nästa barn Anders f 1781. Föräldrarna gifte sig 1766 och bodde i Öskebohyttan där det under hela tiden anges att han heter Olof Hansson. Det verkar alltså som om prästen skrivit fel i födelseboken.  
Nåväl, denna Anna Olsdotter född 1780 flyttar 1802 till Järboås!!!  Där återfinns både Jan Jakobsson och Anna Olsdotter i Vassland. Det står angivet på båda att de kommer från Linde.  
1805 gifter sig drängen Jan Jakobsson med pigan Anna Olsdotter, båda från Vassland. Som brudens giftoman står, om jag läser rätt, ”brudens broder Olof Olsson” Anna har en bror som heter Olof (som f.ö. flyttade till Järboås 1882), och fadern Olof Hansson dör 1805.  
Jan och Anna flyttar tillbaka till Linde 1805. Där återfinns de i Fanthyttan.
Min länk framåt, deras son, Fredrik Jansson föds 1818 i Snuggan.
 
Därmed ser jag denna lilla cirkel som sluten och anser mitt problem löst.  
Jag kommer att komplettera med så mycket kontroller av källor som möjligt och hoppas att, om det finns någon som vet något om detta, denne någon hör av sig och rättar det som ev. är fel eller kompletterar det som fattas.
H-r
Mats Sjödén