NULL Skriv ut sidan - Lindesbergs landsförsamling (Linde)

Anbytarforum

Titel: Lindesbergs landsförsamling (Linde)
Skrivet av: Oskar Jonsson skrivet 2015-12-09, 11:03
Hej allihopa!
 
Jag söker efter min anmoder Sara Jansdotter och hennes familj. Det jag redan vet om henne är att hon föddes 1769 i Grecksnäs i Järnboås socken, som dotter till hemmansägaren Jan Ersson och hans hustru Cajsa Andersdotter. År 1797 gifter sig Sara I Nora bergslagsförsamling med torparen Anders Carlsson Säfström f. 1754 i Säfsnäs, Dalarnas län. De flyttar strax efter giftemålet till Öskebohyttan i Lindesbergs landsförsamling. De får ihop 5 barn, 3 söner och 2 döttrar. Varav 1 son dog som barn vad jag hittills har hittat.
Den 12 januari 1812 dör Saras make Anders av en lunginflammation och hon blir nu ensam med 4 barn. Men den 20 mars 1813, alltså 14 månader efter hennes makes död, gifter Sara om sig med bergsmannen Anders Olsson som också var änkling f. 13/2 1766 i Kil, Örebro län.
Denna nya familj flyttar år 1813 till Bengtstorp i Nora bergsförsamling men flyttar redan 1814 tillbaka till Lindesbergs landsförsamling enligt husförhörslängden.
Jag kan inte hitta vart dom flyttade år 1814 i Lindesbergs landsförsamling. Är det någon som kan hjälpa mig med detta? Eller någon som kanske tillochmed vet när Sara dog?Skulle vara så tacksam!
 
Källor:
Lindesberg AIa:21 Sid 163
Lindesbergs AIa:25 Sid 369
Nora AI:11a Sid 44