NULL Skriv ut sidan - Karbenning

Anbytarforum

Titel: Karbenning
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2014-12-27, 14:41
En gång för några år sedan ställde jag en fråga i tillämplig avdelning efter någon kyrkoherde Gustaf Hallin i Söderbärke. Strax före jul kom jag äntligen på att kolla en rimlig ingång till att börja följa min farfars mormor Carolina Charlotta (Lotten) Hallin bakåt, och kunde vederlägga den felaktiga uppgift jag hade om födelseort Söderbärke. Hon hade i vuxen ålder blivit felaktigt avskriven som född där, i likhet med sin fostermor. Födelseorten var Karbenning, och hon visar sig vara syster till den fd fanjunkare Carl Gustaf Hal(l)in född 1839 som Torbjörn Norman nämnt i ett inlägg för 10 år och 24 dagar sedan, som svar på Emy Lundbergs fråga efter sin gammelmormor Anna-Maria Halin. Ska testa att maila Emy också. Anna-Maria var ett av fyra barn till Carl Gustafs son Axel Folke, 1886-1963, i hans första gifte. Anna-Marias mor dog tidigt, och fadern både fick barn med och gifte sedermera om sig med sin hushållerska och fick en lång rad barn i detta nya gifte. Jag lär ha väldigt mycket ny släkt att hitta bara bland fanjunkarens ättlingar. Dessutom var Carolina Charlottas och Carl Gustafs far, vice pastor ANDERS Halin, född i Romfartuna, där även min mor har rötter. Det ser dock inte ut som om jag kommer att hitta några släktskap där mellan mamma och pappa. Roligast hade ju varit om Lotten hade haft de Val-anor. (Min mors agnatiska släkt som verkade ett par generationer i Valla och Äs Tull, Romfartuna.) (Halin-rötterna kom från Östergården i Hallsta, Romfartuna.)