NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009
Skrivet av: Ann-Che Minneskjöld skrivet 2008-09-29, 23:01
Maud!
 
Tack snälla för hjälpen!
 
Bra att få veta att dottern hette Hilda Karolina och inte Evelina som jag tytt det till - Karolina Karlsdotters mamma hette också Karolina (Jansdotter Qvarnberg) så det var väl lite tradition gissar jag.  
 
Jag hade ingen aning om att min mormor Anna flyttade till Färnebo,jag vet bara att hon blev fosterdotter hos ett fattighjon som bodde på Stentry eller i ett stentorp vid Stentryåsen - har förstått att Stenty ligger inom Hällefors men har ingen koll på var - tydligen låg stentorpet på en del av Stadras utägor.
Hos vem bodde Anna i Färnebo, vet du det?
 
Att Emma var på en Fattiggård visste jag inte heller, vet bara att hon blev fosterdotter hos någon äldre kvinna.  
 
Jag mindes nog fel när det gällde Fräjd.. det jag syftade på stod i utflyttningsboken 1879 10 22 från Hällefors, utflyttningsmummer 70, där står det dolf/daff....?
 
Ja, sid 403 i husförhörslängden för Karl Gustaf.  
Står han angiven i födelseboken så är han troligtvis far till Hilda Karolina.
 
Att det inte står några fäder till Anna och Emma förvånar mig inte eftersom jag tror att fint folk löste sådan problem med pengar - kanske köpte sig fadern/fäderna (även om jag tror det bara är en person) fri med en Amerikabiljett till Karolina för jag tror inte att hon själv hade råd att köpa en. Att ingen av de presumtiva fäderna gifte sig med Karolina är ju inte så konstigt, en herreman gifte sig ju inte med en piga hur kära de än var.
Mormor Anna var som liten på besök på Stadra och hälsade på Farfar har jag fått berättat för mig - jag har hittat ett kort i min mammas kvarlåtenskap på Konrad Edvard* Carlsson så däför tror jag att det är han som är fadern till Anna.
 
Med tanke på Karolinas inte alltför lyckliga liv i Sverige(imbillar jag mig) hoppas jag att hon hittade och gifte sig med en underbar man i USA och förhoppningsvis fick fler barn som hon kunde njuta av.    
 
Jag har hittat en Carolina Carlson på Ancestry född samma år som min Carolina som har två barn, en Anna och en Conrad...skall försöka  leta mer fakta om dem.
 
Nu skall jag rätta och fylla i mer i min Disgen.
 
Mvh
Ann-Che