NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2009
Skrivet av: Ann-Che Minneskjöld skrivet 2008-09-29, 18:26
Hej!
 
Hoppas någon kan/vill hjälpa mig med
 
födelse- och dödsdatum för Karl Gustav Jansson, nybyggarson i Sången. I husförhörslängden sid 403 står något som jag också behöver hjälp med ( - fick tipset av Ronny i H-f släktforskare).
 
Karl Gusaf har en oä dotter, Hilda Evelina född 1877-x-x med min mormors mamma Karolina Karlsdotter.  
 
Karolina kom till Hällefors 1875 från Grythyttan och arbetade som piga hos bergsmannen Anders Gustaf Olsson och h h Anna Jansd. När Hilda Evelina dött 1878, blev hon lös piga hos Per Erik Hellström.
 
1879 flyttar hon tillbaka till Grythyttan och i inflyttningsboken under rubriken Fräjd och särskilda anteckningar står något jag inte kan tyda. Kan någon hjälpa mig med det?!
 
I Grythyttan arbetar hon som piga hos Carl Eberhard Carlson på Stadra. Hon föder oä dottern Anna 1882 - pappan lär vara Edvard Carlson eller Carl Eberhard den yngre - någon som vet?. 1883-x-x blir hon piga hos hos sin moster och hennes man Petter Jansson Saxin och 1884 föder hon oä dottern Emma - far?  
 
I april 1885 lämar/överger hon sina döttrar hos Saxins och emigrerar till Norra Amerika under namnet Carolina Carlson. Där har jag sökt henne i en massa år utan att hitta henne vare sig i passagerarlistor eller folkräkningar så jag utgick ifrån att hon dött ung. Men, så dök det upp ett fotografi av henne när en släkting gick igenom gamla lådor och hittade ett kort taget på henne i augusti 1938, då är Carolina 80 år och 7 månader.  
 
Alltså är jakten på Karolina i USA och hennes bakgrund i Sverige högsta prioritet igen.
 
All information mottages tacksmt!
 
Mvh
Ann-Che