NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2008
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2008-05-08, 21:49
Intressant Åke! Det verkar finnas en del finska släktnamn som verkar ha dykt upp på flera håll. En annan släkt som tycks ha dykt upp lite varstans och spritt sig är Muhoinen och Honkainen.
Mycket intressant att Du verkar hittat ett släktnamn till Lukassönerna i Yxtjärn! Jag har dock inte lyckats fördjupa mig så mycket jag velat i den äldre befolkningen i Hällefors och Gåsborn ännu. Min sjukdom och ekonomi har hållt mig hemma en tid nu.

Jag går bet på att finna mer om Mats'arna i Silken (man hittar förresten en del tidigt folk från Silken i Grangärdes och Ljusnarsbergs tidiga böcker), så jag har därför fortsatt med lite andra sidogrenar istället.  

Nu undrar jag vilka som var föräldrar till Karin Danielsdotter i Stora Tomsjön. Hon var född i Lilla Tomsjön omkr. 1680. Jag kan inte se om det står Daniel Suenßon eller Daniel Suneßon på fadern, och jag hittar inte någon med liknande namn i Hällefors födelseböcker för den tiden. Var hon istället född i Gåsborn kanske? Eller är det ännu en felaktig uppgift i dödboken (som det ibland verkar vara på flera håll på 1730-50-talet).

Hällefors F:1 1737-1772, GID 2240.20.32300
1738
Februarii 2 Begorfz Matz Sigfridz änka, hustru Karin Danielsdotter ifrån Stora Tomsiön söder på kÿrckiogården. Hken war född i Lilla Tomsiön 1680 af ährliga Fadren Daniel Suenßon(?), och ährliga Modren Kierstin Nilsdotter. På sitt 28 åhr kom hon i ächtenskap med sin för detta i herranom afsomnade k. man Matz Sigfridzßon ifrån Tomsiön. Med hkn hon sammanlefwat uti 24½ åhr. och under den tiden med honom aflat 1 son och 4 döttrar; som alla ännu lefwa. En ährlig änka har hon lefvat i 4½ åhr. Men afled dock den 17. Jan: af swulnad och bröstwärck; sedan hon i Verlden lefvat uti 57. åhr.

Vet sedan någon något om Sigfrid Nilssons (ca 1657-1721) hustrur? En av dem ska ha hetat Catharina Olsdotter.

Jag letar också efter en Kerstin Hindersdotter f. omkr. 1700 i Silken som var gift 1739 i Nås med Sigfrid Sigfridsson (1681-????) från Tomsjön, som en tid verkar ha bott i Säfsnästrakten.

Har någon uppgifter om andra släktingar till dessa så är det också av intresse. Jag försöker så gott det går att utreda släktförhållandena i 16- och 1700-talets Hällefors, Gåsborn och södra Dalarna.

Mvh, Fredd