NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 juli, 2008
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2007-10-12, 23:19
Hej Kurt!
Stort tack för hjälpen! Jag fick det nu att stämma riktigt bra sedan jag studerade den nedre delen av sidan i födelseboken lite noggrannare!
Modern hittar jag i följande hfl: AI:4b 1775-1784, fol. 58, GID 2240.30.40300 och AI:5a 1786-1795, fol. 81, GID 2240.32.64200.
Hon verkar vara född 1725-09-20 och döpt den 29:e, och inte 1724 som det står i hfl och födelseboken.
Vet någon om Nils Nilsson Bold (d.y.) f. ca 1730 kom tillbaka? Han står i hfl som bortrymd 1758.
 
I övrigt är jag tacksam för hjälp att kartlägga lite tidigt folk i Hälleforstrakten. Jag har bland annat gjort en efterlysning på Hällefors släktforskarklubbs hemsida under efterlysningar (18/9 -2007): http://www.hellefors.se/forening/hsfk
Men det har inte resulterat i några svar än så länge, kanske någon här har mer kunskap om Mats Nilssönerna i Tomsjön.
Jag har själv inte tillgång till annat material än kyrkböcker, mantalslängder o. dyl.
 
Det är jag undrar är bl.a: vem var Karin Larsdotter, d. 1708 i Tomsjön, gift med? Vilken av Mats Nilssönerna var hennes son?
 
Det verkar finnas två Mats Nilsson i Lilla Tomsjön/Pantsartorp  
1. den ene begravs 1699-12-17 och var gift 1684 med Kerstin Larsdotter (bd. 1704-10-02 L. Tomsjön).
2. den andre gifter sig 1705-06-18 med Karin Persdotter från Sävsjön.
 
Kanske är den förste som dör 1699 en helt annan Mats Nilsson, och därmed kanske hustrun istället var en tidigare hustru till den senare Mats Nilsson, med tanke på att han gifter sig året efter att Kerstin Larsdotter dött?
Sannolikt verkar vara att Mats Nilsson i Lilla Tomsjön/Pantsartorp är son till Nils Pantsar - Hällefors DII:1 tyder på detta då en son till honom står som Matsson Pansar.
 
Lite längre ned i efterlysningen har jag tre barn som jag inte hittat rätt föräldrar till (det är mycket svårt att veta vilken som åsyftas när det bara står faderns namn och Tomsjön). Dock så anges på ett ställe fadern som Ländzman Mathes Nilson = möjligen Mats i Stora Tomsjön?
 
Själv har jag anor tillbaka till Mats Nilsson i Stora Tomsjön på ett par ställen. Likaså till Mats Nilsson Pantsars syskon.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net