NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2007
Skrivet av: Bernt Rickan skrivet 2007-09-09, 15:07
Hej Fredd!
Roligt om du intresserar dig för Rickansläkten. Själv heter jag Bernt Rickan (född 1947) och skulle gärna börja göra efterforskningar själv men har ingen som helst kunskap om släktforskning. Min vetskap om Rickan sträcker sig tillbaks till Johan Nilsson, f  maj 1655 i Jänsen, Grangärde. Därefter följer Nils Jansson Rickan f 12 mars 1687 i Gensen, Grangärde, Nils Nilsson Rickan f 24 mars 1727 i Stora Tomsjön, Hällefors, Nils Nilsson Rickan, f 22 april 1765 i Stora Tomsjön, Hällefors och därefter Jan Nilsson Rickan, f 3 april 1800, Lilla Tomsjön, Hällefors, d 15 februari 1882, gift 24 juni 1826 med Johanna Jansdotter, f 27 juli 1806 i Svantjärnshöjden, Säfsnäs, d 1850.
 
Jan Nilsson Rickan och Johanna Jansdotter fick 9 barn. Om dessa och deras avkomlingar har jag ganska många uppgifter. Jag har fått dem genom en släktforskning avseende släkten Bartholdsson.
 
Är du intresserad av att ta del av mitt material, står jag gärna till tjänst. Självklart är jag mycket intresserad av vad du fått fram. Den stora frågan har alltid varit inom släkten hur namnet uppkom. Vissa hävdar att det är en ”försvenskning” av det finska namnet Rikkinen medan andra säger att Johan Nilsson (f 1655) fogade namnet Rickan till Nilsson.
Hälsningar
Bernt Rickan