NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-09-18, 08:15
Hej igen!
Jag har fått ytterligare funderingar över några Hälleforsanor.
 
1. Per Markusson i Kolare och hisskarl vid Hälleforsen, d. 1700. Är det möjligt att han var son till Markus Skinnare? Namnet Markus verkar inte så värst vanligt förekommande i Hällefors på 16-1700-talet.
- Kan Samuel Markusson som gifter sig med Brita Matsdotter i Tomsjön 1712-09-29 vara en brorson eller dylikt?
- Kan Måns Markusson d. 1685 vara bror till honom?
 
2. Är det någon som vet när Markus Persson i Knuthöjden (son till ovanstående) gifter sig med Kerstin Eriksdotter från Grängshyttan? Jag har haft en uppgift att de gifte sig 1718, men hittar inget det året. Är för övrigt intresserad av anor till Kerstin Ersdotter (hon levde till 1766-01-12).
 
3. Mjölnarsläkter i Hällefors, är det fler som härstammar från t.ex. Jon Nilsson Mölnare d. 1689? Jag vill gärna ha klarhet i hans anor, syskon och barn.
Jag har bland annat hittat följande namn som jag tror är släktingar till honom på något sätt:
Nils Mölnare (hade bl.a. en son som dog 1702 och hade 2 barn, 5 och 9 år gamla, som drunknade i älven 1711) - kanske är detta Nils Jonsson som gifter sig med Barbro Åkesdotter 1696? Barbro Åkesdotter var dotter till min anfader Åke Danielsson (min ana från honom var klockaren Anders Åkesson).
Mathes Jonson Mölnare (fick bl.a. en dotter 1690).
Jonas Nilsson Mölnare den yngre (fick bl.a en son 1693) - det bör rimligtvis vara denna Jonas som gifter sig 1689 med Anna Persdotter.
Jon Jonsson (fick bl.a. en son 1701).
 
Jag är även intresserad om någon har klockare och kyrkvärdar antecknade.
 
4. Vilken Lars Wass avser denna notis?  
Hällefors C:2 1698-1719, s. 91, GID 2240.47.105400
1711 den 26 februarii  
dito begrofz Lars Wass hustro ifrån Säfsiön hon war länge blind och dödde i största uselheet och armod, mannen war i fiendeland.
- Vart kan han ha varit när man skriver att han var i fiendeland? Och hade han rymt eller var han i militärtjänst?
 
5. Är det någon som vet något om släkten Pantsar i Pantsartorp?  
1717-07-06 begravs bland annat en Panzar Helena. Hon var gift 1677 med skomakare Peder Nilson och hette Helena Nilsdotter.  
Det fanns även en Karin Nilsdotter i Pansartorp, gift 1689 med Thomas Påålson.  
En Mathes Nilsson från Pansartorpet gifte sig 1684 med en Kerstin Larsdotter.  
Min ana var Ingridh Nilsdotter som gifte sig 1686 med Oloff Larsson (Wass). Det kluriga är dock sonen Lars dödnotis som anger att hon hette Ingrid Matthsdotter.
Men utifrån de övriga notiserna kan man nog dra slutsatsen att fadern hette Nils Panzar. Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om hans familj och var han kan ha kommit ifrån (var han soldat? Eller kan han ha varit finne med ett försvenskat namn?), kan det ha varit han som byggde Pansartorpet?
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net