NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-18
Skrivet av: Fredd Holm skrivet 2006-08-19, 11:09
Hej! Jag undrar när Catharina Jansdotter f. 1758-12-20 i Silkesdam dör. Hon var dotter till Jan Larsson och Catharina Carlsdotter.
 
Föräldrarna tycks inte ha bott i Silkesdam, de finns hela tiden i Hjulsjöhöjden. Fadern uppges där vara född 1727, men detta år finns han inte i födelseböckerna, han var åtminstone son till Lars Håkansson och Maria Persdotter som jag gärna vill veta mer om (syskon och anor).
 
Vidare till födseln, så hade Lars Håkansson och Maria Persdotter följande söner som hette Johan, själv misstänker jag att det är Johan som är född 1728 som är rätt. Vad anser ni?
 
Hällefors C:3 s. 9  
1720
Den 19 Feb: föddes Lars Håkans barn wid Liussiöhögden (.sidans kant trasig) och des hustros Maria Pärsdotters och döptes (.sidans kant trasig)
och kallades _ _ _ _ _ _ Johan
   faddrar: Petter Erson i Liuss?öhögden ; Daniel Fagrell wid Elffsiön Hsto Maria Pärsdotter i Liussiöhögden Hsto. Maria Larsdotter i Gåsborn, Pig. ???: Margareta Danielsdotter ibid: Cherstin Pärsdotter på Småsiömarcken ./.  
 
C:3 s.30
1723  
Den 3 Sept: 1723. föddes Lars Håkansons barn wid Liusiöhögden och des hustro Maria Pärsdotter och döptes den 15 Sept. och kallades Johan
   Witnen Pär Pärsson i Liussiöhögden, Anders Pärson wid Twärälffzbron drängen Hans Adamson i Örlingen, hsto. Annika Håkansdotter i Liussiöhögden, hsto. Cherstin Jönsdotter i Åserna, Pigan Maria Olofzdotter i Gåsborn, Jngrid Ersdotter i LångbarsEnde. Testatur J. Fagrell.
 
Hällefors C:3 1718-1739, GID 2240.52.6400
1728
Den 12 Jun: föddes Lars Håkansons barn wid Liussiöhögden och döptes den 16 Jun: och kallades . . . . . . Johan
   Witnen Pär Pärsson i Liussiöhögden och des hustro Annika  
drängen Nils Nilsson på Hyttbacken och des syster Annika Nilsdotter ibid:/  
 
Dödboken anger också att han var född 1727. I dödboken nämns bara hustrun Maria Persdotter och den sista hustrun Catharina Persdotter, var är då hustrun Catharina Carlsdotter (1725-1774?), har jag hittat fel dödnotis eller har prästen glömt att anteckna Catharina Carlsdotter?
Hällefors F:2 1772-1795, 1791 nr 7, GID 2240.21.62500
Plåtklipparn Johan Larsson i Hjulsjöhögden
Född 1727 i Hjulsjöhögden
Gift 1 gång: med Maria PersDotr ifrån Småsjömarken 2 gång: med Catharina PersDtr ifrån Yxtjern Gåsborns Församling
5 Barn med 1 Hustrun
5. med den andra
5. döttrer lefva
1. Son lefver,
3 döttar döda
1 Son död
Upförande: Christeligt
Dödsorsak: Lungsot
Dog: d. 28 Febr i Hjulsjöhögden.
Ålder: 63 ?
Begravd: d. 20 Martii
 
Vigseln hittar jag i Hällefors F:1 1737-1765, GID 2240.20.46600:
Decemb 11 Sammanwigdes drängen Johan Larsson i Liussiöhögden med sin trolofwade Catharina Carlsdotter fr. Säfsnäs i Nåås.
 
Hustrun uppges i husförhörslängden vara född 1724, och i dödboken (1774-11-05) står det att hon var född i Älgberget i Säfsnäs och dotter till Carl Carlsson och Gunilla Jonsdotter.  
Detta verkar inte stämma, jag har hittat uppgifter att hon var född i Färnebo och hittar henne född 1725-06-02 i Torskebäcken, Färnebo med dessa föräldrar.
 
Jag vill nu se om någon mer sakkunnig kan bedöma om jag har hittat rätt personer så att jag inte är helt ute och cyklar. Och som sagt så är jag väldigt glad om jag kan få lite mer anor bakåt, samt syskon till dessa personer.
 
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad
fredd.holm.arno@folkbildning.net