NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13
Skrivet av: Carin Widén skrivet 2004-11-22, 21:38
Anna-Lisa
Har du dödsrunan när Olof Olsson Lund dör 1738-07-09 i Sikfors? Jag får inte ihop det alls. Det är möjligt att jag har tytt den fel. Det måste vara 30 år sedan jag skrev av den. Om jag går bakifrån så står det att den tredje kvarlämnade hustrun Karin Johansdotter Swan och han hade sammanlevt i 4 år, alltså hade de gift sig ca 1734. De hade inga barn. Han hade innan treje giftet varit änkling i 5 år. Föregående hustru Lisa Jansdotter Posk?? dog 1729-04-26 och de har varit gifta i 17 år och hade fått 7 barn, 2 söner och 3 döttrar levde 1738. Lisa och Olof hade alltså gift sig ca 1712. Sedan blir det hur konstigt som helt. Den första hustru Susanna Håkansdotter hade han sammanlevat med i 3 år och avlat med henne 2 söner och 1 dotter och sedan dog hon och han var änkling i 1 år innan han gifte sig med Lisa Jansdotter ovan. Alltså måste Susanna ha dött ca 1711.  
När Olof Olofsson Lund dör 1738 står det att han levat i 94 år och då skulle han ha varit född ca 1644. I dödsrunan står att han kom på sitt 24 år i äktenskap med sin första hustru Susanna Håkansdotter, och det måste då vara ca 1668 och det stämmer ju inte alls.
Jag har tyvärr inte originalhandlingarna för Hällefors utan bara avskrifter. Det vore ju bra om någon via SVAR kunde kolla dödböckerna. Genline är väl inte klara med de trakterna ännu.
Bengt skall väl kolla Fellingsbro
Carin