NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13
Skrivet av: Anna-Lisa Göransson skrivet 2004-11-22, 17:01
Carin Widen, Bengt Nordstrand och Sven-Ove Brattström.  
Vill dela med mig av vad jag har om Sikfors m.m.  
 
Har gått igenom mina egna anteckningar från 70-80 och 90-talet, samt kopior jag fått av dig Carin och en kopia ur f.bok.från 1690. Från Carins noteringar har jag två av de barn som Olof O.fick tillsammans med Susanna Håkansdtr. Det 3e barnet var Maria f. 1690-03-01 och döpt 4/3. Fader var Olof Olsson vid Oppåga (stavas faktiskt så)Bruk. Testes: Joh: Christiernin, Nils Ersson vid Oppåga Bruk, d: Johanna eller Johannes Christiernin, samt hustru Lisbeta vid Oppåga Bruk. Källa har varit Fellingsbro MN 1053, C:1 födda 1690. Den här kopian har en forskare i Örebro varit hygglig och gjort åt mig. Jag hade glömt bort att jag hade den. Det är så länge sedan jag höll på med Närke.  
Den som intressar mig mest, är Annika Olsdtr. gift m. Nils Andersson Burk. På 90-talet letade jag idogt efter hennes föräldrar. Hittade då i d-boken, notisen om Olof Olofsson i Sikfors. Tyckte allt stämde med min Annika, men blev aldrig riktigt övertygad. Tog i alla fall kopia på dödb.attesten och den har jag läst igenom många ggr. Nu kanske det äntligen löser sig. Annika sägs i d.boken vara 68 år gml. Skall alltså ha varit f. ca 1686. Men det torde vara fel. I Olofs 1a äkt.skap fanns ju bara en dtr och det var ju Maria f.-90 och modern dog enl. uppgift före 1691. Så Annika bör ju vara f. 1692 eller senare. Som dopvittnen till hennes och Nils Burks barn förekommer flera av de som kallar sig Lund. Även Catharina Gustafsdotter Ekström och Johan Mårtensson finns med som vittnen.Jag hoppas detta kan vara till nytta för någon annan släktforskare.  
Mvh. Anna-Lisa