NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-13
Skrivet av: Bengt Nordstrand skrivet 2004-11-21, 17:07
Hej
Om Sikfors smeder m.m.:
Som fortsättning på diskussionen i oktober med Barbro Källström Ericsson, Anna-Lisa Göransson och Sven-Ove Brattström.  
 
Smeden Jan Mårtensson, bör ha varit född kring 1700. Jag har kollat litet i mantalslängderna. De ger att han finns som smed vid Sikfors bruk fram till 1748. Jag vet fortfarande inte vart han sedan tog vägen.  
 
Sven-Ove pekade på en Johan Mårtensson född vid Lesjöfors bruk, då i Gåsborns sn., 1703. Jag hittade den födelsenotisen.  
 
Jag fann sedan en smed vid Lesjöfors 1748, som flyttade till Gustavsströms Manufactur-hammar innan 1752. Han fanns kvar där till 1770, i mtl. 1773 står bara hustr. Margareta Larsdotter.  
 
En koll i mtl. 1747 ger att det finns en Jan Mårtensson vid Sikfors, och en annan vid Lesjöfors. Man kan ju kolla Jan Mårtenssons giften och dödsfall i Gåsborn, Lesjöfors resp. Gustavsström. Men detta tyder ju på att det är den JM som föds i Lesjöfors, som har en bana som smed i den trakten. Jan Mårtensson i Sikfors är en annan. Det är ju inte otroligt att han ändå har smedbakgrund, men varifrån?
 
Jan Mårtenssons hustru Christina Olofsdotter Lund verkar av allt att döma vara bror till smeden Daniel Olofsson vid Sikfors. Hans dödruna 1753 är utförlig, och uppger att han föddes 1693 vid Oppboga bruk i Fellingsbro som son till smeden Olof Olsson och Lisa Johansdotter. Denne OO flyttade något senare till Sikfors.  
 
Ett stickprov i mtl. 1703 visar att smeden Olof Ols då redan finns vid Sikfors. Kring 1700 finns han ännu i Oppboga. Jag lade också märke till att både Oppboga och Sikfors vid den här tiden drivs av olika medlemmar av familjen Christiernin. Det kan vara länken.
 
Jag väntar nu på SVAR-kort från Fellingsbro kyrkoböcker.  
 
Hälsningar
Bengt