NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-27
Skrivet av: Börje Abramsson skrivet 2003-12-06, 23:52
28 JANUARI 1710 i TOMSJÖN FÖDDES JOHANNES. 16 ÅR SENARE DÖR HAN. 1727 den 23 Tri: Begrofs Lars Jonsons son JOHAN ifrån STORA  TOMSJÖN. Han var 16 åhr gammal. Hans död var svår i det han dödde under en Mijlstock j skougen hvarest han arbetade
 
Hans föräldrar gifte sig 26 dec 1708 Sammanvigdes Drängen ifrån Grängie Lars Jonsson med Enchan i Tomsiön Hustru Brita Matsdotter, Mats Nils Encha Ibid ...
 
Hennes förste man Matts Nilsson dog 1707 Den 5 Maij Nämbdemannen Mats Nilson i Stora Tomsiön som var en redlig trofast och rättrådig man. Han var 45 åhr. Lemnade efter sig 8 döttrar och ... Den minsta föddes medan han stod lijk. Dess siukdom var Håll och Stinger. Var siuk i 6 dygn
 
De gifte sig Annandagen Jul 1686 Mathes Nilson medh Brijta Maths dotter i Hällefors
 
Brita Matsdotter kan vara född senast ca 1670.
 
Hennes yngste son Mats föddes 29 dec/24 dec 1713 i Tomsjön. Han har fått två födelsenotiser!
 
Hon är född absolut tidigast 1660.
 
Så uppskattningsvis är hon född ca 1665.
 
Jag hittade en uppgift i FAMILYSEARCH att samma datum som Johannes föddes skulle JONAS vara född
Var de tvillingar? Jag kan ha missat denna uppgift i födelseboken. JONAS LARSSON KOCK dör i vuxen ålder. Jag glömde notera hans dödsdatum.
 
 
Mvh Börje!