NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-24
Skrivet av: Bengta Källström skrivet 2001-08-31, 10:27
Jag har roat mig med att läsa gamla inlägg i detta forum, och tror att Sten-Åke Karlsson aldrig fick något svar på sin fråga den 17 febr 2000 angående föräldrar till Anders Christophersson, f 1737, och hans hustru Maria Persdotter, f 1730, bosatt omkring 1777 i Sävenfors, Hällefors. Marias föräldrar har jag inte men däremot Anders. Hans far var Kristoffer Jakobsson, född 1684 i Fallån, Hällefors, död genom olycka 1747-04-06 i Bastfallet, Hjulsjö (T). Han ”blef genom ett skut i Bastafallsgrufva olyckeligen till sina lemmar dödeligen skadat den 8 martii”. Hans hustru och mor till Anders var Ingrid Månsdotter, född 1693-10-10 i Bastfallet, Hjulsjö (T), död av ålderdomskrämpor 1773-02-08 i Bastfallet, Hjulsjö (T). I dödboken står det felaktigt angivet att Ingrid Månsdotters mor skulle vara Anna Rotkoppdotter, vilken i själva verket var en syster till hennes mor. Ingrid Månsdotters föräldrar var Måns Andersson i Bastfallet, Hjulsjö, född 1657 i Sirsjön, Hällefors och död 1741-06-18 i Bastfallet, samt hans hustru Ingrid Andersdotter Rotkopp, född ca 1658 i Långåsen, Hjulsjö (T). Modern var dotter till Anders Bryngelsson Rotkopp i Långåsen, Hjulsjö. Det var han som upptäckte och började bryta Rotkoppgruvan nedanför Långåsen i sluttningen ned mot Stora Bredsjön. Han var född ca 1625 i Filipstads bergslag och dog 1699 i Långåsen. Hans hustru hette Barbro Carlsdotter, och om henne, hennes föräldrar och släkt kan man läsa i Bertil Kjelldorffs artikel i Släkt och Hävd nr 3-4 1993. Kanske har Du under tiden redan fått dessa uppgifter, men de skadar inte att bli förda till torgs igen.
Kanske Du eller någon annan har luskat ut vilka föräldrarna är till ovan nämnda Maria Persdotter, f 1730?
Hälsningar
Bengta