NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-13
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2000-04-12, 16:26
Hejsan Peter,
Tack för uppgifterna om Jan Jansson, de hade jag inte hittat...
Du frågar om var jag fått vigseldatum ifrån. Jag skickar dödsrunorna jag funnit i Nås;
 
Begravd bönsöndagen den 27 maj 1764 kyrkoväktaren Jan Jansson, från Säfsen. Född i Hallfors 1708. Fadern var Jan Persson, och moder hustrun Catharina Samuelsdotter. Vilka befodrade honom till dopet. Har kunnat väl läsa och förstå sin Kristendom. Varit gift i 20 år, och blivit far till 2 ne döttrar, som ännu leva. I 9 år har han varit kyrkoväktare här i församlingen. Sjuk sistlidna långfredag, död den 16 maj av bröstvärk. 56 år.
 
1 in Palmarum Hustru Anna Ersdotter fr.Seghöjden, född åhr 1700 uti Nya Kopparberget, fad.Bergsman Eric Larsson, mod.Brita Bengtsdotter, renata, kunde väl läsa i och utan book, lefvat............., trädde i äktenskap med Jan Jansson i Seghöjden åhr 1733. lefde med honom i 16 1/2 åhr, hade 4 döttrar, en af dem är redan död, de öfrriga lefva. Haft känning af lung och wattsoten i 9 åhr, som henne .......... ansatte 8 dan för Juhl, då hon sängen intaga måste, dog d.2 Martu af lung och wattsiuka      49 1/2 åhr
 
Som du ser har jag inte lyckats tyda Annas dödsruna helt, men jag får väl försöka igen.
Beträffande Jans mor Katarina Samuelsdotter, har jag funderat över om det var hon som gifte om sig med Nils Hellsing 1723-04-21, och om det var hon som avled 1757-05: 5 Begrofs gla änkjan och almoshjonet Karin Samuelsdotter i Nässjön. Kunnat wäl läsa och fördt en stilla lefvnad. Blef hastig död på vägen till grufvan, förmodl qvafd af wådatugga och bröstånger. 78 åhr gl.
Ja, det tål att tittas närmare på.
Hälsningar
Monica