NULL Skriv ut sidan - Hubbo

Anbytarforum

Titel: Hubbo
Skrivet av: Kristina Wiberg skrivet 2015-02-22, 19:10
Hej
Letar efter Petter Sa(h)lins rötter. Det jag har är att han ska vara född  i Hubbo, Västmanland 1746. Jag har hittat 2 Petter födda detta år. Petter född den 15 sept 1746 med far Erik Andersson och mor Anna Andersdotter, boende i Mälby (hittar inte familjen i hfl).
 
Nr 2 är Petter född den 12 november 1746. Far Mats Pehrsson, mor Anna Persdr. Boende i Tränhammar.  (AD Hubbo A1:2 Ver:a 1750-1764, sid 23). Hittar dock inte familjen i kommande hfl.  
 
Tror att Petter ändrat sitt namn till Sahlin, antagligen för att han kanske blev militär? Men var kom namnet ifrån då och när tog han det?
 
Det ”roliga” är att Brita Swedberg, dotter till sockenskräddaren Eric Swdberg, som står mellan herrarna gifte sig med Petter S den 27 dec 1770. Hon kommer från Gryta där de också bodde ett tag efter giftemålet. När dottern Maria kommer flyttar de till??? Ja, jag kan inte läsa vart de flyttat, flyttar gör de iaf 1771, samma år som Maria föds.
 
Hittar jag var de flyttat till kan jag, förhoppningsvis, gå vidare och få veta lite mer om familjen.
 
Tack på förhand!
Kristina