NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2012
Skrivet av: Peter Sjögren skrivet 2011-12-17, 22:55
Hej,
Jag undrar om det är någon som har forskat i Landskapshandlingarna för Gunnilbo socken.
Jag vet att Gunnilbo blev eget pastorat först 1623, utan hörde tidigare till Odensvi socken och kallades då för en skogsfjärding (?), och registrerades separat från modersocknen. Jag kan hitta Odensvis skogsfjärdingar fram till 1614, men sen är det stopp, och senare hittar jag varken Odensvis skogsfjärdingar eller senare Gunnilbo socken i landskapshandlingarna. Så jag undrar om det är någon som vet vilka volymer det är som jag ska leta i ???
 
Angående Hemmingsbo, så har jag haft det torpet som ett litet specialarbete under hösten  
och Hansolof skrev:
Det handlar nog inte om något namnbyte, utan om en administrativ omorganisation som innebär att gården Hemmingsbo inte längre var en separat enhet i mantalslängder och husförhörslängder. Hushållen i Hemmingsbo redovisades i fortsättningen under rubriken Gunnilbo by.
 
Hemmingsbo försvinner nog faktiskt bokstavligen från kartan där någon gång då det försvinner ur husförhörslängderna. Och jag kan berätta att nybyggaren Hemming Perssons torp dyker upp ca 1644 i skattelängderna (ref. L.L.Lorichs Gunnilboboken) Hemmings far hette Per Sandersson och var bergsman i Gunnilbo by från 1595, och jag vet inte när han är född eller dör, han har i varje fall dött 1656 enligt ett slags testamente jag hittat. Efter Hemming Persson så är det bla en Nils Byggmästare som bor där och efter det är det många som heter Nils och förstås Nilsson.
Men jag är tacksam om det är någon som har svar på min fråga.
Peter