NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014
Skrivet av: Ted Nordin skrivet 2013-10-15, 23:14
Nu har jag har stött på en annan rolig historia i Grangärde. Det gäller modern till Anna jag nämner här ovanför. Hon var oäkta dotter till Jon Jonsson i Gonäs. Nämnda Jon hade därför två döttrar vid namn Elisabet, en äkta född Okt 1631 och en oäkta född Maj 1632. Min Elisabet avlades med Marit Matsdotter i Sunnansjö.  
 
(Grangärde C:1 Bild 59 sid 52-Anno 1631 Doca 19 Trinitatis(*Söndag efter Heliga Trefaldighets dag 16 Oktober) Joon Jonssons barn i Gonäs, Elizabet och i samma bok C:1 Bild 61 sid 54-Anno 1632 Feria Pentecostes (*Pingstdagen 20 Maj) Elizabet, Joon Jonssons oächta barn i Gonäs som han egde med modern Marit Matzdotter i Sunnansiö.)
 
Två av vittnena vid min Elisabets dop, var bröder till Per Matsson i Sunnansjö, som var gift med Marit Matsdotter i Sunnansjö. hm...tillfällighet?
 
Dom kunde på 1600-talet också....
 
Elisabets dopnotis slutar med (*tolkning gjord av Irene Johansson) Huilke loffdade sigh willie haffda noga upseende medh föräldrarne och huar något skulle fattas på theres sidha, wille the taga barnet till sigh.
 
Ville bara dela med mig  
 
 
//Ted