NULL Skriv ut sidan - Gunnilbo

Anbytarforum

Titel: Gunnilbo
Skrivet av: Peter Sjögren skrivet 2013-12-14, 22:16
Hej Roger,
Har letat en stund nu och 1718 hittar jag bara en Johan med fader Anders Andersson, och han föds den 18 april och döps den 20:e ( bild 80, enligt Svar ).  
Där står att de är hemmahörande i vid Bockhammar, men jag kan inte läsa vad Anders har för titel, fast på raden över så begravs smeden Anders Anderssons ( vid Bockhammar)2 1/2-åriga  barn, men sen kan jag ändå inte inte hitta dem i Hfl´n för åren 1688-1724 ( sidorna 23-40 ), inte i Hfl´n för åren efter heller tyvärr.
 
Det tog ett tag innan jag själv förstod hur Hfl´n var uppbyggd i Gunnilbo, men att namnen står flera gånger efter varandra beror på att prästen har skrivit upp namnen vid varje husförhör.  
 
Så är det en sida med mycket information,  
så står i första kolumnen när husförhöret är gjort, i nästa namnet på personen och nästa dennes ålder, och på sidan till höger finns lite kompletterande info som nattvard, giftermål, flyttar osv.  
Oftast står husfadern högst upp till vänster, hustrun kommer längre ner under honom i en egen cell och längre ner söner och döttrar i egna celler, söner, döttrar, fastrar och mostrar, drängar och pigor osv.. kan fortsätta sida efter sida  på de större gårdarna.
 
Det här kanske inte var så stor hjälp, men hoppas att du kanske fick någon ledtråd.
/Peter