NULL Skriv ut sidan - Gunnilbo

Anbytarforum

Titel: Gunnilbo
Skrivet av: Peter Sjögren skrivet 2013-04-25, 22:25
Hej Bosse,
Jag kan nog säga ganska säkert att de som hette Gerdtsson i början av 1700-talet inte har fört namnet vidare som ett familjenamn, vilket inte säger att de inte är släkt, namnen verkar ju återkomma i släkten hela tiden.
 
Fast i just det här fallet, med Olof Gerdtsson född 1702 (källa: Gunnilbo C/2 1684-1706) så tror jag inte att de är släkt ändå. Jag hittar bara en Olof ( och en tvillingsyster Helena) född det året och hans far är bruksskrivare Gerdt Larsson Jernström och modern är Gerdts piga Elisabet Matsdotter, pigan var från Ljusnarsberg (nya Kopparberget) och hennes föräldrar var kaplan Mattias Spongius och hustru Helena Larsdotter (källa: Skinnskattebergs bergslags häradsrätt, Domböcker vid ordinarie ting AI a/2 (1699-1705) sidan 354, Svars pag.) Gerdt Jernström döms för detta lägersmål och året efter verkar han gå i konkurs, enligt samma dombok sidan 356, och han blir lösdrivare och jag har i varje fall inte lyckats hitta vart han tar vägen.
 
Annars verkar namnet Gert vara ganska frekvent i Solmyra i Gunnilbo, för samma tid.
 
Peter