NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 november, 2011
Skrivet av: Siv Laine skrivet 2011-11-02, 19:15
Hej! och mycken tack för intresset!
Man kan bara konstatera att det är svårt att få fram uppgifter så här långt tillbaka i tiden.
Däremot att dessa personer är svedje- eller skogsfinnar verkar ganska klart kunna beläggas.
Min fm mm mf mm är Karin Abrahamsdotter f 1685-10-28 och död i Grangärde 1770. Hon har skogsfinsk härstamning från både far och mor.
Fadern Abraham Mattsson f 1649 eller 1648 i Enkullen, Grangärde död 1707-01-14 i Grangärde gift 1669-12-30 med Kerstin Hansdotter Spore f 1647-11-21 i Norrbo Grangärde d 1698-05-29. Där har jag utskrifter från husförhörslängder och döde och födde utom födde för Abraham. Abrahams far var Matts Olsson Gålin f 1619 eller 1619 i Enkullen Grangärde död 16698-01-25 i Enkullen; Gift 1642 med Anna Ersdotter f 1619-03-? död 1698-08-07 i Enkullen. Matts Olsson Gålins far var Olof Mattsson Kohl f ca 1560 i Grangärde på Finngården eller Finntorpet död 1651-05-10 gift 1598 med Karin Andersdotter f 1570 i Norrbärke. Men vem var Olof Mattssons far??
På nämnda Finngård eller Finntorp i Övre Starbo slog sig Anders Finne ner en gång i tiden och det är sannolikt att anta att hans ättlingar fortsatte att bo där. En som har skrivit många vetenskapliga uppsatser t ex  Skogsfinsk kolonisation och gruvdrift i en bergslagsbygd är Christina Norlander och hon har studerat mycket för sitt författande. Hon har också skrivit en utredning om Slogberget/Sporrberget 2002.  
 
Betr. namnet Kohl så står det i dödboken och dessutom har jag sett det i ett annat sammanhang, kommer inte ihåg var. Förr i tiden  
kunde man ta sig namn eller kallas för något som hade med ens yrke eller sysselsättning att göra - eller platsen där man bodde. Det är ju inte omöjligt att Kohl hänsyftar på kol dvs det som utgör en del av resterna vid svedjande. Kanske var han också kolare? Det förekom ju också en att en del finnättlingar började med gruvdrift och till det krävs ju kol.  
Spore kommer ju uppenbarligen av Sporberget/Sporrberget, där han var verksam.  
I domböckerna kan man få reda på mycket. Där kan man få veta när dessa personer upptog sina torp, fick sina boställen synade och skattlagda samt mycket annat.
Man kan i alla fall konstatera att i dessa trakter förekom en stor finsk invandring av svedjebrukare, av vilka åtskilliga även så småningom slog sig på gruvdrift.
Jag härstammar på tre grenar från skogsfinnar då tidigare nämnda Karin Abrahamsdotters man Nils Mattsson kommer från en släkt som har sitt ursprung i Jesper Matsson som dog 1632 i Norra Hörken, Ljusnarsberg. Han var finne.  
Men det omöjligaste har hittills varit att få reda på vem Olof Matsson Kohls far var!  
 
Hälsningar Siv Laine