NULL Skriv ut sidan - Grythyttan

Anbytarforum

Titel: Grythyttan
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2014-08-16, 15:23
Hej igen!
 
Jag får korrigera lite av mitt förra inlägg. Nils Larsson och Anna (Annicka) Persdotter gifter sig 1745-05-12 i Kroppa (S). Vid vigseln antecknades att Nils skulle ha kommit ifrån Hällefors och Anna ifrån Svartsången, Kroppa. Paret och de två förstfödda barnen, Catharina och Lars, återfinns vid Qwarned (Kvarnen) i Lungsund (S) mellan 1747 och 1750 (kallades Nils mölnare). Därefter skulle de ha varit bosatta vid Hyttbacken, Hällefors (T) från senast 1752 till 1755 (finns ej antecknade i husförhörslängden, men sonen Pehr föds 1752 i Hyttbacken). Nils Larsson och hans familj flyttar 1755 till Grythytte qwarn, där han står antecknad som mölnare (mjölnare). Ytterligare två barn kommer här till världen. Sista gången Nils Larsson återfinns i livet är när den yngsta dottern föddes 1761-09-07. I husförhörslängden 1771-1776 har hustrun Anna Persdotter blivit änka, och Nils bör därför ha dött någon gång mellan 1761 och 1771. Tyvärr saknas dödböcker i Grythyttan mellan 1758 och 1770. Anna flyttar 1789 till Örebro och där har jag inte hittat henne.
 
Jag har en teori om att föräldrarna till Nils Larsson skulle kunna vara mjölnaren Lars Jonsson och Karin Jonsdotter vid Hyttbacken i Hällefors. För det första hade de en son Nils som var borta efter 1744, vilket stämmer bra överens med Nils Larssons äktenskap med Anna Persdotter 1745. För det andra flyttade Nils till Hyttbacken under början av 1750-talet, där han möjligen bodde hos någon av sina bröder eller arbetade tillsammans med dessa i kvarnen.
 
Med vänliga hälsningar
Marcus