NULL Skriv ut sidan - Grythyttan

Anbytarforum

Titel: Grythyttan
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2014-07-31, 12:09
Hej,
Har stött på ett ”Grythytteproblem” som jag inte kan bena ut själv. JAG BEHÖVER HJÄLP
 
1575 föddes Hans Persson i Saxhyttan, Grythyttan. Hans far anges vara Per Jönsson (ca 1540 – 1605) född och död i Grythyttan. Flera andra källor anger emellertid fadern som Peder Joenssön (ca 1540 – ca 1602) född och död i Olastorp, Osby, Skåne. Per Jönssons fru anges som okänd, medan Peders fru var Else Trölsdotter/Trulsdotter (ca 1552 – 1655 – hon blev 103 år gammal). Även hon född och död i Osby. NU KOMMER PROBLEMET: Else och Peder fick 7 barn. Barn nr 1 föddes i Osby 1569. Barn nr 2 (Lars Persson, född 1570, hade möjligen en tvillingbror Jöns) och Barn nr 3 Hans Persson (född 1575) föddes båda i Saxhyttan Grythyttan!!!!!!! De kom även att dö i Grythyttan. Hos en källa finns även antecknat en son Olof Persson med Peder och Else som föräldrar. Även denne Olof skulle vara född i Grythyttan – men har inte hittat några årsdata för honom. När man följer ättlingarna till ”denne” Hans Persson är det ingen tvekan om att det är samma Hans Persson som även har Per Jönsson angiven som far. Barn nr 4 föder sedan Else 1583 (plats okänd) men barn nr 5 och 7 föds båda i Osby (1586 och 1597). Barn nr 6 föddes 1590 i Norrköping. Slutsatsen man måste dra är att under ca en 10-års period var Else med make (?) i GRYTHYTTAN och födde där två pojkar. Att en son även föddes i Norrköping antyder flyttbarhet hos paret Peder och Else.
 
•   HUVUDFRÅGAN är: vem var Hans Perssons far – och farfar????????????
•   Är Per Jönsson och Peder Joenssön samma persson – trots olika angivna födelseorter???????
•   Vad fick familjen från Osby att flytta upp till Grythyttan under en 10-årsperiod???
 
Jag hoppas verkligen någon Grythytteforskare kan hjälpa mig reda i detta
     Vänligen
   Bengt Silverin