NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2011
Skrivet av: Per Näslund skrivet 2011-07-07, 20:15
Hejsan
 
Stötte efter att i flera genrationer, på min mormors sida, varit i Grangärde socken (lite lättare på det viset)på en Göran Olsson född 1734. Problemet var att han var född i Stockohlm. Inga andra ledtrådar fanns. Fick lite hjälp på Stockholms sidan vilket ledde mig tillbaks till Grangärde. Nu verkar det som att Göran Olssons far och mor heter Olof Eriksson f. ? ifrån Botåker samt Kerstin Pers(Peters)dotter f. 1694 från Laxsjön. Hittar inte henne i födelseboken från 1694 men...
Hittar familjen på tre ställen i husförhören. I AI5 Bor de i Laxsjön och där står att tre barn är födda i Stockholm, alla födda på 20 eller 30tal
I AI3 bor de i Laxsjön med en hel hög barn födda på 10tal. Detta skulle innebära att familjen först bor i Laxsjön, får en stor familj, sedan flyttar till Stockholm, får tre barn till och flyttar sedan tillbaks till Laxsjön där yngste sonen Göran sedan gifter sig med Anna Nilsdotter och för min släkt vidare...
Undrar nu om det ligger någon snaning i det här...Är det en och samma familj eller är det två familer som råkar ha samma namn? Finns det någon där ute med några idéer eller tips om hur jag reder ut det här.
 
Tack på förhand  Per