NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 augusti, 2011
Skrivet av: Siv Laine skrivet 2011-04-19, 19:06
Hej Anna-Lisa och Christer!
Jag är verkligen glad att få höra av er - det känns annars som att ropa i öknen, om ingen hörsammar en! Jag är så tacksam för att du skrev, Anna-Lisa, och du har ju alldeles rätt i att Olof Matssons far bör heta Mats nånting - därför tyckte jag också att det måste vara en generation överhoppad!  Olof Matssons far borde ju heta Mats Andersson, men i så fall borde ju Anders Finne ha en son till - som hette Mats?? Och enligt Vadfors hade han ju bara två söner, och inte hette någon av dom Matts...
Jag känner mig helt låst!
Vad roligt Christer, att du också har dessa anor! Jo, jag har lyckats få fram Karin Abrahamsdotters mor, Kerstin Hansdotter Spore men där är det också olika uppgifter som förbryllar mig! I Födde Grangärde C:1 är hon född 1647-11-21 som Hans Spores barn i Norrbo, men i husförhörslängd Grangärde AI:1 står Kerstin Hansdotter f i Norrbo december 1650. Såvitt man kan se. Även sådana urkunder kan alltså vara olikstämmiga. Annars har jag både födde, döde och husförhör i den familjen, men de uppgifter som kommer därefter - eller före rättare sagt, är ju uppgifter som jag fått från Internet och dess olika publicerade anor...Kerstins far skulle då vara Hans Persson Spore f ca 1618 i Norrbo, Grangärde, död 1701 i Slogberget, Norrbärke, gift 1642 med Brita Nilsdotter f 1618 i Grangärde. Hans Perssons far: Per Hansson f 1580 i Grangärde d 1646 gift 1610 med Karin Pehrsdotter: f 1574 d 1657-10-04. Brita Nilsdotters far Nils Larsson f 1618 i Grangärde död? gift med Karin Nilsdotter: f 1594 och död 1658. Det är allt vad jag har av obekräftade uppgifter om vad som kommer efter Kerstin Hansdotter Spore...Vet du något mera och lite fylligare kanske - och t o m längre tillbaka?
Eftersom jag bara forskar på de som är rakt nedstigande till mig så noterar jag inte alla barn och liknande men jag kan försöka kolla på Karin Abrahamsdotters barn igen (har fortfarande tillgång till Genline tills i augusti, sen blir det kanske Arkiv Digital). Jag hör av mig om jag hittar något!
Hälsningar till er båda två! Hör gärna av er ifall ni kommit på något! Jag tar tacksamt emot all hjälp!
Siv