NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 november, 2012
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-11-17, 14:49
Hej Malin!
 
Att sammanhängande sviter av flyttlängder från slutet av 1700-talet blivit bevarade är mycket sällsynt - åtminstone i de kyrkoarkiv där jag mest forskar. Men det finns ofta andra genvägar. I det här fallet framgår av den nämnda husförhörslängden (Fellingsbro AI:15d, s 280) att sonen Anders var född 1794, alltså året före ankomsten till Spannarbo. Det är alltså rimligt att förmoda att han var född i Ramsberg.
 
Mycket riktigt hittar man honom i födelseboken (Ramsberg C:5, bild 134 - AD Online), och där framgår också att han föddes i Resta. Sedan verkar det ändå bli lite knepigt, inte minst därför att föräldrarnas födelseuppgifter i Ramsbergs husförhörslängd inte alls verkar stämma med det som står i Fellingsbros längd. Jag hittar inte heller familjemedlemmarna tillsammans någonstans.  
 
Under Resta står Cal Abraham barn Anders, f 1794 (Ramsberg AI:11a, s 45). Högre upp på samma sida står den som rimligen måste vara Anders mor: Anna, född 1770 som dotter till torparen Eric Larsson och hustrun Stina Larsdotter (Ramsberg C:4, s 273). Hon uppges mycket riktigt flytta till Fellingsbro 1795, men det framgår inte att hon gift sig med Carl eller ens att det är hon som är mor till Anders.
 
Carl Abrahamsson själv hittar jag inte alls i Resta. Däremot finns det en dräng med det namnet i Ramshyttan. Han påstås visserligen vara född i Linde 1763, men liksom om Anna står det att han flyttade till Fellingsbro 1795, så jag gissar ändå att det är rätt person.
 
Hälsningar
Hans Olof