NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2009-08-02, 14:34
Hej!
Johan Eric föds oäkta den 27/5 1811 i Fellingsbro längst ner på Gid 297.115.8600.  
Modern är Stina Lisa Andersdotter å .... (kränäs?) ägor.  
Jag läser förmodligen fel. Framför allt hittar jag inte platsen i jättestora husförhörslängden.  
Jag söker modern. Hon anges vara 27 år dvs född ca 1783.
 
Johan Eric flyttar småningom till Kårsta i Stockholms län där han blir båtsman under namnet Sundberg. Inom parentes i centrala soldatregistret står namnet Häll.  
 
Det fanns vid tiden för Johan Erics födelse en soldat (husar) Jan Häll i Fellingsbro (född 1786 eller 1788 i Ramsberg och inflyttad 1809). Han gifte sig samma år som Johan Eric föddes med Anna Stina Österholm f 1779 i Fellingsbro.  
 
Och se, i hfl 1805-15 sid 204 med Gid nr 297.39.58400 står Johan Eric som parets son (visserligen född 24/5 men det varierar mellan dessa två datum överallt).  
 
Hur hänger det här ihop?
Har den biologiska modern lämnat barnet till pappan och hans fru?
Hur gick det i så fall med henne själv?
Eller är hustrun i själva verket densamma som modern?
 
Längre ner på samma sida står Styvdottern Stina Cajsa f 1808 (henne ur tidigare förhållande?)
Där står också svärfar Anders Olsson vilket tyder på att hustru Österholm egentligen också hette Andersdotter. Vid koll visar det sig att hon är dotter till ryttaren Anders Österhål på Österham…
Finns det någon som kan hjälpa mig reda ut det här?
undrar
Monica