NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
Skrivet av: Malin Stenström skrivet 2009-07-03, 16:05
Hej! Jag har ett liknande problem som Evy Nordström här ovan.
 
Jag söker föräldrarna till Jan Erik Jansson Stenström. I husförhören står endast att han är född 1813 i Fellingsbro. Efternamnet Stenström står inte med i husförhören förrän han är i 40-årsålder, tidigare hette han Jansson.  
 
I födelseboken för år 1813 finns det fyra stycken Jan Erik, men ingen fader med namnet Stenström. Däremot finns det en fader med förnamnet Jan (Westholm). Jag försökte följa familjen framåt i tiden för att se om sonen var min Jan Erik, men lyckades inte. Jag tycker också att det är lite konstigt om han tar namnet Stenström när hans far heter Westholm.  
 
Slutligen har jag försökt följa Jan Erik tillbaka i tiden för att försöka hitta hans föräldrar. Jag har kommit tillbaka till cirka 1828 då han var dräng i Stensta By (Fellingsbro AI:18a: bild 220/sid 215). Men därifrån kommer jag inte längre eftersom det inte står var han kommit ifrån. Jag har tänkt att han kanske är född i Stensta By, men inte fått någon klarhet i det. Det gör det inte lättare att det verkar finnas rätt många Stenström vid Stensta runt den tiden.  
 
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Hälsningar
Malin  
 
PS. Han dog i Fellingsbro 1892-01-12 och gifte sig med Johanna Jansdotter 1846-07-05 i Fellingsbro.
 
(Meddelandet ändrat av malinstenstrom 2009-07-03 16:09)