NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 december, 2010
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2010-12-08, 11:51
Var hittade du den uppgiften? Jag hittar ingen notis från 19 juli i Grangärdes vigselbok för 1723.
 
Inte heller förstår jag riktigt hur det skulle göra det svårare att skilja mellan de båda Karin Andersdotter.
 
Om inte prästerna i Grangärde i början på 1700-talet själva har förväxlat dem, ser det ut som om du har din Karins familj i Grangärde AI:2, s 164:
 
Anders Johansson, f i Biörkberg, Nya bruk(?) 1660
Hustrun Karin Nilsdotter, f i Enkullen 1655
 
Barn:
Anna Andersdotter, f i Enkullen 1684-12-24
Elisabet Andersdotter, f i Enkullen 1688-11-02
Matts Andersson, f i Enkullen 1690-03-08
Karin Andersdotter, f i Enkullen 1694-03-13
 
Anders Hansson och hans familj finns i samma bok på s 169. Och enligt Grangärde AI:3, s 150, är det Anders Hanssons dotter Karin som gifter sig med Carl Johansson.  
 
Det är naturligtvis tänkbart att ytterligare en Karin Adersdotter är född i Enkullen 1694, men jag har i varje fall inte hittat någon. Om uppgifterna i Ljusnarsbergs dödbok om din Karin Andersdotter är riktiga - att hon var född i Enkullen 1694 - bör hon alltså rimligen vara Anders Johanssons dotter, eftersom Anders Hanssons dotter såvitt vi vet gifte sig med Carl Johansson.
 
Men för att bli hundraprocentigt säker skulle du nog behöva några pusselbitar till. I DISBYT verkar det för övrigt finnas ytterligare ett par varianter av Karin Andersdotters livsöde, men eftersom källhänvisningar saknas är det svårt att bedöma rimligheten i dessa.