NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-23
Skrivet av: Rigmor Parsmo skrivet 2006-08-04, 17:33
Hej!
Min fffffm Catharina Andersdotter f. 1758 i Grangärdet var gift först med Pehr (Peter) Lilja f 1761 på Timmelsta ägor i Säby och senare med efterträdaren Johan Lilja f. 1780. Den senare övergav henne efter några år och försvann ur bilden och Catharina levde ensam i många år, förmodligen även övergiven av barnen som var i samma ålder som styvfadern. I hennes dödbok från Säby står dock att hon dog hos sin son Johan Klang i Jolmesta i Dingtuna sn. Jag hittar inte honom där. Det måste vara hennes yngste son Jan Eric Pehrsson f. 1798 i Säby. Vet någon något om honom? Hans bror Carl Pehrsson f. 1788 uppges ha flyttat till Dingtuna ca 1807 enligt HFL. Min ana av Catharinas barn heter Petter(Pehr) Bäck f. 1788. Alla flyttade runt så mycket mellan Munktorp, Kohlbäck, Odensvi, Köping osv. så det är svårt att följa dem. Jag vill gärna hitta någon annan som forskar på min fars släkt. Jag vet inte heller varifrån Catharina kommer. Det finns ingen i födelseboken Grangärde (W) som stämmer in på henne. Som giftoman i första äktenskapet står Lars Andersson i Görlöv, Köping. Han borde ju vara släkt, kanske farfar?
Finns någon som vet mer om trakten och släkten?
På Peter Bäcks sida har jag kommit till mjölnaren Peter Wahlström f. 1720 i Odensvi och hans föräldrar heter möjligen Lars Pehrsson och Karin Eriksdotter(1668 - 1746)
Tack för hjälp!
Rigmor