NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 juni, 2010
Skrivet av: Britt-Marie Lundell skrivet 2010-05-03, 10:44
Hej Björn och Marianne!
Av inlägget här ovan drar jag den slutsatsen att du, Björn, inte har någon källa att hänvisa till, som styrker din uppgift att Catharina född 18 juni 1783 i Kyrkbyn, Grangärde skulle vara dotter till Johan Malmberg. Synd att uppgifter publiceras på Anbytarforum, innan man kollat upp hur det förhåller sig.
 
Jag har också letat efter Johan Malmbergs bouppteckning, men lyckades tyvärr inte hitta någon. Däremot har jag nu tagit del av vad Domboken har att förtälja.
 
Laga Vinterting med Grangärde Tingslag började den 13 feb 1784 och hölls på Hällsjö gästgivaregård. Det första mål man hade att behandla var:
 
För begånget lönskalägesbrott hade Krono Länsmannen wälachtad Erik Giers till thetta Ting så wäl instämt Qwinspersonen Maria Larsdotter uti Kyrkobyn, hwilken uti sistl. Augusti månad framfödt ett oäckta flickebarn, som ock Bokhållaren Johan Malmberg thersammastädes. Uti till Rätten stälte skrifter nekade både Malmberg til det af Länsman Giers honom gorde tilmäle, och therifrån Maria Larsdotter honom äfven frikände, under föregifvande at hafwa af en okänd (karl?) blifwit lägrad.
Utslaget blev att Maria Larsdotter för lönskaläget dömdes till böter och att i Gränges kyrka undergå skrift och aflösning i tysthet. Medan Malmberg warder i detta mål befriad.
Källa: Kopparbergs Läns Häradsrättsarkiv, Grangärde Tingslag (KLHA Serie XXXIV AI:16 1784-1787)
 
Med vänlig hälsning
Britt-Marie Lundell