NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2011
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2010-10-06, 16:28
Hej alla inblandade i sökningarna efter KGB (!) Sundqvist!
 
Maud Svensson lokaliserade KGB till Kolbäck. Inte heller Arkiv Digitals har filmat Kolbäcks utflyttningsbok för år 1898, då han skulle ha utflyttat till Gbg Domkyrkoförsamling. Den sista utflyttningslängden som lagts ut är B:5 1875-1894. Jag tänkte därför att han ju mycket väl skulle ha kunna flyttat till Kolbäck senast 1894, varför inte? När jag titta på några sidor i inflyttningsboken dök det upp en And. Gust. Sundqvist, hand.bitr.. Kunde han på något sätt ha något att göra med KGB? Inflyttningsboken (B:5) anger att han flyttat till fol. 125. Och i Kolbäck husförhörsbok AI:18b 1891-1897, fol. 125 finns följande (!):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/307753.jpg)
 
Knut Gustaf Bernhard och hans mor Johanna Lovisa Lundin flyttar till fol. 125 från fol. 124 (1896) och till fol. 124 från fol. 117. Dit kom hon, Anders Gustaf Sundqvist och hennes oäkta son Knut Gustaf Bernhard från Kärrbo den 1 april 1894. Över allt i husförhörslängden står det eländiga frågetecknet angående födelseorten. Som synes var modern född i Biskopskulla. KGB var finns dock inte i födelse- och dopboken därifrån.
 
Om allt hade varit som man vill ha det, skulle ju personerna ha tagits upp i utflyttningslängden för Kärrbo 1894 - men där finns de inte! Men nu har du, Jimmy, i alla fall uppgifter om modern (född 21 augusti 1858 i Biskopskulla)och den man hon levde med och som sonens efternamn kom ifrån: Anders Gustaf Sundqvist, född den 3 november 1850 i Fellingsbro.
 
Det du kan göra nu, är ju att följa modern och hennes flyttningar; då bör hon ju i bästa fall finnas i någon husförhörslängd och ha fött sin son. Jag började titta lite grann och kunde se att hon var oäkta dotter till pigan Anna Lovia Ersdotter och en känd fader (den historien kan du läsa om i både födelse- och dopboken och i husförhörslängderna). Här avslutar jag mina sökningar. Men jag kan säga, att KGB:s mor och mormor utlfyttar från Nysätra (dit de flyttat 1859) flyttar till Enköping år 1860.
 
Hoppas nu vi hjälpt dig att kunna lokalisera födelseorten för KGB. För det var ju en av de saker du ville veta. Kanske anges dessutom en barnafader i födelse- och dopboken?
 
Hälsningar
Andreas