NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2008
Skrivet av: Ingeborg Palmén skrivet 2007-09-20, 15:23
Alla Grangärdekännare, hjälp !
Jag har i Ljusnarsberg hsf en Pär Ersson, som det är antecknat att är född 1763 i Gränge. Så googlade jag och inhämtade att Gränge skulle betyda Grangärde. Utgående från detta och att födelseåret var riktigt, vilket inte alls är säkert, gick jag vidare till Grangärde födda 1763 och den ende jag hittade född det året, döpt till Petter och son till en Erich var född 8.1 1763. Så min första fråga lyder, är Gränge=Grangärde. Men osäkerhetsmomenten fortsätter.
Denne Petters föräldrar är Erich Pehrson och Stina Andersdotter. När jag hittar dem i hsf 1761-71(GID 169.32.91000) finns de som Erich Persson (Klack) o. h. Christina Larsdotter. Utgående från älsta barnets födelse hittar jag dem som gifta 29/2 1756, och då Erik som tidigare men hustrun Chirstin Larsdotter. Vid snabb genomgång av döda hittar jag inte heller någon Stina Andersdotter som vore lämplig.
När jag sedan går till Stina Larsdotters födelse hittar jag inte någon doplängd för det året, men hsf 1750-61 ger familjen i Forstäppan med far Lars Andersson, h Margeta Jönsdtr och som tredje barn Christin Larsdtr f. 1732 29/2.
I allmänhet verkar ju Grangärdeböckerna väl förda. Är det i alla fall möjligt att Petters födelsenotis i misstag fått morfars patronymikon åt mamman, dvs Lars Anderssons dotter har blivit Andersdotter i.st.f Larsdotter.
Eller är jag totalt ute och cyklar ?
Känner någon till familjen närmare ?
mvh Ingeborg Palmén
i ett höstligt Helsingfors